Na dno krize jsme ještě nedosáhli

Praha - Současný růst burz nemusí nutně znamenat blížící se konec krize. Na dno recese totiž globální ekonomika ještě neklesla. Shodli se na tom ekonomové Jan Švejnar a Milan Zelený v dnešních Otázkách Václava Moravce. Podle Milana Zeleného je ale krize přirozenou součástí kapitalismu a nemá cenu se jí příliš obávat.

„Krize očišťuje negativní jevy v ekonomice. Odkrývá neschopné podniky,“ řekl Zelený a zároveň dodal: „Když budeme tuto funkci zametat pod koberec, bráníme se nutné očistě.“ Bez krize by nepřišly na trh nové výrobky nebo služby. Například zlínská firma Baťa vzkvétala právě za finanční krize ve 30. letech minulého století.

Češi na tom podle odborníků nejsou v době finanční krize tak špatně jako lidé na západě od hranic. Například ve Spojených státech nyní rekordních 12 procent domácností není schopných včas splácet hypotéky. „Češi jsou méně zadluženi než jinde,“ předložil ekonom Jan Švejnar. Stimuly do ekonomiky jsou dle něj nejlepší na celoevropské úrovni, ne pouze na těch národních.

Reportáž Michaely Hergertové (zdroj: ČT24)


I česká vláda chystá několik protikrizových opatření. Podle ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Tošovského ale nemůže měnit zákony. Plánuje například opatření, které zruší zbytečné zatížení podnikatelů. Těm by se pak mohla zvýšit konkurenceschopnost na evropském trhu. „Je to krůček správným směrem. Ale je třeba ho dělat vždy, ne jen v období krize,“ namítl jeho dřívější předchůdce Milan Urban (ČSSD).

Šrotovné bude, i když s ním mnozí nesouhlasí

Bouřlivější diskuse vyvolává zavedení šrotovného. Podle Vladimíra Tošovského, který sám není přesvědčen o jeho správnosti, ho bude možné odstartovat na přelomu roku. „Šrotovné bych nenazval protikrizovým opatřením, je to především obnova zastaralého vozového parku v České republice,“ obhajoval jeho zavedení ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Stará auta totiž škodí životnímu prostředí, díky šrotovnému zmizí z českých silnic.

Milan Zelený, ekonom:

„Šrotovné nenutí automobilky k nutným inovacím. Když se jim budou dodávat peníze, budou je jen oddalovat.“

Na nespravedlivě nastavený systém šrotovného poukázal Jan Švejnar: „Není to pro chudší občany, ti ani se státní pomocí většinou na nová auta nemají.“ Šrotovné podle něj pouze odsouvá problém nutných inovací automobilového průmyslu. Finanční injekce od vlády tak prý jen odsouvají změny, které musí přijít.

Obdobný názor má i Milan Zelený, který kritizoval chybné kroky, jichž se dopustila americká vláda v případě pomoci automobilce General Motors. Stát automobilce „pomohl“ injekcí 50 miliard dolarů. „Poptávka po vozech se stejně nezvýšila. Firma Government Motors není pro lidi věrohodná,“ zmínil Zelený. Vládní pomoc českému průmyslu by proto nedoporučoval. „Musíme se učit z cizích chyb, ne z těch vlastních,“ zakončil.

  • Nesplácené hypotéky autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/913/91236.jpg
  • Milan Urban autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/913/91238.jpg