Ministerstvo obrany se chce zbavit staré Ruzyně

Praha - Ministerstvo obrany stále usiluje o prodej staré části ruzyňského letiště, terminálu Jih. Důvodem je prý nadbytečnost a nedostatek peněz na případnou rekonstrukci. Původně mělo k prodeji dojít již loni, nicméně se pak ukázalo, že stát areál potřebuje kvůli českému předsednictví Evropské unii. Nový termín prodeje byl proto stanovený na konec letošního roku, politici napříč politickým spektrem se však překvapivě shodují a jsou proti.

„V současné době s blížícím se koncem předsednictví připravujeme skutečně proces prodeje terminálu Jih,“ uvádí Jiří Král, ředitel sekce správy majetku na ministerstvu obrany. Plán rezortu současného ministra Martina Bartáka počítá s tím, že objekt prodá za částku kolem 200 milionů korun jedinému zájemci. Tím je akciová společnost Letiště Praha. Celý areál by pak měl být privatizován jako celek, což je jeden z důvodů nesouhlasu napříč celou politickou scénou.

Nesouhlas vychází z obou stran politického spektra 

Reportáž Roberta Maleckého (zdroj: ČT24)

„Není dobře, když by vláda, která k tomu nemá mandát, učinila jakýkoli nevratný krok k tomu, aby například část starého ruzyňského letiště byla připravena k privatizaci,“ tvrdí poslanec ČSSD a člen výboru pro bezpečnost Jeroným Tejc. Pražský senátor Tomáš Kladívko (ODS), člen senátního výboru pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost pak poukazuje na finanční stránku transakce.

Senátor Tomáš Kladívko:

„Letadla tam (státní návštěvy) dále budou přistávat, to znamená, že jestli to armáda udělá, bude muset platit za ty prostory nějaký nájem a bude tam muset vynakládat peníze daleko vyšší, než které tam dělá teď.“


Na výhrady ze strany politiků ministerstvo reagovat nechce, prý mu to nepřísluší a situaci posuzuje výhradně z ekonomického hlediska. Terminál prý již tolik nevyužije a na případnou rekonstrukci nemá peníze. „Nemůžeme si dovolit spravovat majetek, který nepotřebujeme,“ argumentuje Král. Podle zákona by teď měla armáda objekt letiště nabídnout k využití ostatním státním institucím. K tomu ale nejspíše nedojde, jelikož vláda jí totiž může svým rozhodnutím udělit výjimku. Té ministerstvo hodlá využít.

Staré ruzyňské letiště bylo do provozu uvedeno v roce 1937, tehdy jako nejmodernější v Evropě. I po více než 70 letech stále slouží k přijímání letů nejvyšší státní důležitosti, naposledy zde tak přistával například současný americký prezident Barack Obama.

Vydáno pod