Silné firmy může krize dokonce posílit

Praha - Krize nemusí být nutně negativní, některé firmy ji vidí jako příležitost k očištění a posílení své konkurenceschopnosti. K tomuto překvapivému závěru došli účastníci konference, pořádané pod záštitou ministerstva průmyslu a obchodu a Rady kvality ČR, která řešila dopad recese na hospodaření podniků. Stát by měl hlavně neškodit, zajistit by měl férové tržní prostředí a hlavně pozitivnější demografickou křivku.

Podle účastníků konference sice vládní opatření v době probíhající recese pomáhají, na záchranu podniků ale nestačí. O přežití tak prý musí firmy bojovat hlavně samy. „Je to všechno na podnicích, na globální poptávce a na tom, jak se podniky v té situaci zorientují,“ řekl České televizi Ladislav Macka, prezident České manažerské asociace (ČMA).

 Krize není první, firmy jsou poučené

Krize může být pro firmy i příležitostí (zdroj: ČT24)

A některé společnosti s tím problém nemají, poučily se totiž z minulosti, například z krize z konce devadesátých let dvacátého století. Na tu novou, globální, jsou tak už teď připraveny. „Předtím jsme se učili a teď už jsme se na to s předstihem díky zkušenostem, které jsme získali před deseti lety, připravovali,“ podotýká generální ředitel Třineckých železáren Jiří Cienciala.

A tak zatímco nepřipravení konkurenti propouštějí a sčítají ztráty, firmy v kondici zaujímají jejich místo na trhu a už se připravují na oživení ekonomiky, například vzděláváním mladých lidí. Podle jejího prezidenta tak například ČMA spolupracuje s některými vysokými školami a snaží se napomoci připravit budoucí šéfy do praxe.

V určitých záležitostech je vláda potřebná 

Vláda nicméně v krizi musí pomáhat také, za úkol by podle firem měla mít hlavně ovlivňování toho, co je podniky neovlivnitelné. Příkladem je třeba stárnutí obyvatelstva. „Asijské země, jako je Indie, budou mít tzv. demografickou dividendu. Rovněž Amerika nebude mít demografický problém, protože tam bude hodně imigrantů z Latinské Ameriky,“ tvrdí Jan Mühlfeit, ředitel Microsoftu pro Evropu. Podle odborníků je tak krize příležitostí nejen pro podniky, ale rovněž pro politiky. Mohou tak snáze přesvědčit své voliče o nutnosti reforem právě v oblasti školství či důchodového systému.

Ředitel Microsoftu pro Evropu Jan Mühlfeit
Zdroj: ČT24