Magna chce z Opelu propustit 11 600 lidí

Berlín - Německou automobilku Opel čeká pod novým vlastníkem velké propouštění. Během příštích let by z továren Opelu po celé Evropě mělo odejít na 11 600 lidí. Píše o tom německý list Die Welt s odvoláním na předběžné plány kanadsko-rakouského výrobce automobilových součástek Magna International. Ten se má společně s ruskou bankou Sberbank stát majoritním vlastníkem automobilky s bleskem ve znaku poté, co získá část podílu vlastněného krachujícím americkým koncernem General Motors.

Podle agentury DPA se doposud počítalo se zrušením pouze zhruba 10 tisíc pracovních míst, z toho 2 500 v Německu. „Je takový trochu klasický postup převzetí vlády nad jinou společností, kde jedna věc je, co se říká v momentě, kdy probíhají jednání, a málokdy se ty původní sliby dodrží. Dalo se to čekat,“ míní šéfredaktor časopisu Auto 7 Jan Blažek. „Můj osobní odhad je takový, že to ještě není konec, že nakonec ta restrukturalizace bude bolestnější,“ dodává.

Opel zaměstnává v celé Evropě kolem 55 tisíc lidí. Z toho zhruba 25 tisíc pracuje v Německu, zbytek pak v závodech Opelu v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Podle předběžné dohody by měla Magna v Opelu získat podíl 20 procent a Sberbank dalších 35 procent. Dosavadní mateřská společnost Opelu, americká General Motors, jež začátkem měsíce vyhlásila bankrot, si má ponechat 35 procent a zbývajících deset procent má připadnout zaměstnancům.

Po Opelu stále pokukuje Fiat

O převzetí Opelu se ucházela rovněž italská automobilka Fiat. Její generální ředitel Sergio Marchionne minulý týden uvedl, že má o německého rivala nadále zájem. Podle řady ekonomů by spojení Fiat-Opel dávalo větší smysl než vstup Magny. Obě automobilky by mohly vyvíjet a používat stejné komponenty a tím dost ušetřit. „V současné chvíli spíš vše nahrává tomu družit se, být součástí některých větších koncernů,“ připouští Blažek.

Opel se teď stává malou automobilkou - v roce 2008 vyrobil jeden a půl milionu aut. Kvůli recesi ale prodeje klesají a na loňskou úroveň by se tak měl podle odhadů dostat až za tři roky.

Fiat tento týden vytvořil alianci s americkou automobilkou Chrysler. Pokud by se do ní nakonec přece jen dostal i Opel, vznikla by druhá největší automobilka na světě. Zatím ale v Opelu drží otěže německá vláda a definitivní slovo o budoucím majiteli padne ve Washingtonu.