Personalní agentury objevují kouzlo Facebooku

Praha - Aktuální fenomén internetové komunikace - sociální síť Facebook, kterou jen v České republice využívá na 400 tisíc lidí, se už ukázala být vhodným prostorem pro nejrůznější formy byznysu. Nově se však dostala i do hledáčku personalistů. Ve Facebooku vidí příležitost, jak získat nové klienty. Zájem o něj ale roste i mezi samotnými firmami, které pracovní místa nabízejí.

Z debat uživatelů Facebooku získávají personální agentury přehled o tom, jak se vyvíjí nároky nebo schopnosti lidí, jakou práci vyhledávají nebo co od ní očekávají. Tím si tipují vhodné kandidáty. „Sociální sítě můžou sloužit jako velmi dobrý nástroj a efektivní pomůcka při hledání takzvaných pasivních kandidátů, to jsou ti, co práci aktivně nehledají,“ vysvětluje headhunter společnosti Krajíček&Associates David Krajíček.

Personalisté jdou ale ve využívání sociálních sítí ještě o krok dál. Personální portál spravnykrok.cz se jako první v Česku propojil s Facebookem. Člověk, který je na něm přihlášený, tak už bude automaticky přihlášený také na stránkách portálu. Zároveň si může automaticky vytvořit životopis z údajů, které o sobě na Facebooku poskytl. „Samozřejmě si od Facebooku slibujeme, že získáme jiné uživatele, více uživatelů a v zásadě pro nás bude mít i marketingový efekt,“ přiblížil ambice své společnosti výkonný ředitel portálu Ratibor Líbal.

Video Personalisté na Facebooku
video

Personalisté na Facebooku

Možnosti sociálních sítí nicméně využívají také ostatní české portály. „Princip sociálních sítí se promítá také na pracovní portály - konkrétně třeba na diskuze o trhu práce, o hledání zaměstnání - a to se přenáší na pracovní portály,“ vysvětluje mluvčí jobs.cz a práce.cz Jana Skalová.

Pozor, šéf se dívá!

Nesrovnatelně dále než v Česku jsou ale při uplatnění sociálních sítí ve Spojených státech, kde mají podobné komunikační prostředky přece jen o něco delší historii. Na rozvinutějším americkém trhu už ale také vyplula na povrch jejich první rizika. Uživatelé totiž často poskytují soukromé údaje, které lze zneužít. Můžou tak třeba přijít i o místo. Legendárním se stal případ z Anglie, kde zaměstnavatel propustil zaměstnance, který do statusu na Facebooku vyvěsil, že se nudí.