Ministerstvo nechce přenositelné dálniční viněty

Praha - Ministerstvo dopravy nechce, aby elektronické viněty, které mají nahradit dálniční známky na čelním skle osobních automobilů, byly přenositelné. Stát by prý kvůli tomu tratil miliony korun. Zavedení vinět od roku 2011 schválila sněmovna ve středu a právě možnost přenášet krabičku z auta do auta při tom byla jedním z hlavních argumentů.

Elektronické viněty mají nejprve fungovat podobně jako dálniční známky. Po dobití příslušné částky kreditu budou lidé moci po určitou dobu používat dálnici. Později by mělo být zpoplatnění dálnic výkonové. Elektronický kupon bude, podobně jako dnes u kamionů, komunikovat se systémem mýtných bran. Řidiči pak budou platit podle počtu kilometrů, které na dálnici skutečně ujedou a ne za časový úsek, jako je tomu dnes u nalepovacích známek.

Nespornou výhodou elektronických kuponů pro motoristy měla původně být i možnost přenášet je mezi více vozidly. Lidé, kteří mají dvě nebo víc aut, by tak ušetřili. Jenže ministerstvo dopravy je proti. „Negativně by se to projevilo na fungování celého systému i na příjmech, které očekáváme,“ řekl k tomu šéf rezortu Gustáv Slamečka.

Vojtěch Hromíř, zástupce generálního tajemníka Česmad Bohemia:

„Všichni uživatelé elektronických vinět se musí připravit na to, že systém distribuce bude komplikovanější než v současné době, kdy si kupují časové kupony. Vzpomínám na dobu před dvěma a půl lety, kdy byl uváděn do chodu systém výkonového zpoplatnění pro těžká vozidla a tehdy měli dopravci mnoho problémů s opatřením těch takzvaných elektronických krabiček.“

Ministerstvo zatím nepočítá ani s další původně zamýšlenou novinkou. Sběr dat z vinět měl přispět ke snadnějšímu řízení dopravy. Proměnné značky jsou ale drahé a ministerstvo nemá peníze ani na dostavbu dálnic. „Nepřikláníme se k tomu, že jde o základní přínos pro řízení dopravy,“ uvedl člen expertní skupiny ministerstva Petr Moos.

Drahá legrace

Problémem je i cena novinky. Samotné zavedení vinět totiž může být velice nákladné. Zatímco vytištění dálničních známek stát přijde zhruba na třicet milionů korun, viněty vyjdou na 1,5 miliardy. Podle Moose dokonce z některých studií, které si nechalo ministerstvo vypracovat, vyplývala cena až o osm miliard vyšší.

Kdo nakonec elektronické viněty státu dodá, není zatím jasné. Ministr Slamečka ale připustil, že na výběrové řízení, které chce vypsat na podzim, by měl dohlédnout nezávislý arbitr.