Šrotovné funguje nejspíše jen v Německu, ne na dlouho

Berlín - Jedním z předvolebních plánů ČSSD je zavedení šrotovného, které je velkým tématem zejména v sousedním Německu. Podle nově zveřejněných výsledků totiž za první půlrok pomohlo překonat desetileté rekordy v prodejích aut. V červnu se zvedly o 40 procent, za první pololetí pak o pětinu. Podle studie nadace Eurofound je ale Německo prakticky jedinou zemí, kde státní podpora funguje. Přes její pravděpodobné pozitivní účinky nicméně spousta odborníků varuje, že příspěvek na likvidaci staršího vozidla může krach mnoha dodavatelů a výrobců aut pouze oddálit.

Němečtí prodejci jásají. Zatímco ostatní země zápasí s propadem prodejů, ty německé trhají rekordy. Hlavně díky malým autům, kterých se prodalo až o 120 procent víc. „Odhadujeme, že se díky šrotovnému prodá měsíčně o 100 tisíc aut víc,“ tvrdí analytik společnosti Global Insight Christopher Stürmer.

Mnozí nicméně varují, že šrotovné krizi v autoprůmyslu nevyřeší. „Dá se předpokládat, že i přesto, že to šrotovné vyprší, tak to přistání nebude moc lehké,“ domnívá se Jan Procházka ze společnosti Cyrrus. Společnost Alix Partners pak ve své studii mluví dokonce o drastickém pádu, kdy ho šrotovné zatím jen tlumí a oddaluje. Poradenská firma říká, že krach hrozí skoro polovině dodavatelů a automobilky na každém autě prodělají 1 800 eur.

Německé šrotovné vypadá jako krátkodobá pomoc

Hlavní důvody jsou zřejmé, výrobci už před krizí zejména pomocí levných půjček přesytili trh. Teď nevyužívají ani 65 procent svých výrobních kapacit, což logicky pocítí i němečtí dealeři. Zatímco letos se u našeho západního souseda prodá zhruba 3,5 milionu aut, po skončení státních podpor se má trh propadnout o milion vozů.

Šrotovné míří i do České republiky. Příslušný zákon již prošel oběma komorami parlamentu. O konkrétním datu jeho zavedení rozhodne vláda, podle prodejů však zatím není kam spěchat. Český trh s automobily totiž zatím roste, v květnu dokonce o pětinu. „Já si umím představit v našich podmínkách, že by se to týkalo dvaceti, čtyřiceti tisíc aut,“ plánuje jeden z hlavních zastánců urychleného zavedení příspěvků na likvidaci postarších vozů předseda ČSSD Jiří Paroubek.

Analytik Jan Procházka pro ČT24:

„V České republice je to opravdu perverzita, ekonomicky je to téměř neospravedlnitelné, a navíc český státní rozpočet si to nemůže dovolit.“

Vydáno pod