GM prošla bankrotovou očistou, přeorientuje se na Čínu

Detroit - Americká automobilka General Motors dnes opustila bankrotový režim a podle svého generálního ředitele Fritze Hendersona bude v nové podobě pružnější a zodpovědnější vůči zákazníkům než původní podnik. Henderson připomněl, že se GM dostala z bankrotového režimu mnohem rychleji, než si kdokoli představoval. Slíbil také, že podnik bude výdělečný a splatí vládní půjčky ve výši 50 miliard dolarů ještě před termínem, kterým je rok 2015. Henderson rovněž vyjádřil vděk za to, že koncern dostal druhou šanci. Podle expertů se nový podnik bude orientovat především na dynamický trh v Číně.

Ve čtvrtek vstoupilo v platnost rozhodnutí konkurzního soudu, které automobilce umožnilo převést většinu aktiv na nově vytvořeného nástupce. Podpisem těchto dokumentů v pátek koncern opustil bankrotový režim.

Podnik se teď více soustředí na zákazníky, slíbil Henderson. GM proto bude spolupracovat i s aukční síní eBay kvůli lidem, kteří si chtějí přes internet pořídit auto z druhé ruky. Henderson dodal, že podnik bude vyrábět více aut a nákladních vozů, než spotřebitelé žádají, a že je bude uvádět na trh rychleji než v minulosti.

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Automobilka se údajně chystá zrušit dalších 4000 pracovních míst. Henderson uvedl, že počet lidí v managementu klesne o 450 lidí, tedy o 35 procent. GM nyní po celém světě zaměstnává 235 tisíc lidí, z toho 88 tisíc ve Spojených státech. Firmě zůstanou jen značky GMC, Chevrolet, Cadillac a Buick. Zbytku se už automobilka zbavila nebo snaží zbavit. Pontiac zruší úplně, Saab, Saturn a Hummer už nového majitele mají, Opel zřejmě převezme Firma Magna.

Podle Jana Kolára z magazínu Autotip se nová GM přeorientuje hlavně na Čínu, kde její prodeje v prvním pololetí meziročně vzrostly o 38 procent.

Jan Kolár, editor magazínu Autotip:

„Jejich hlavním odbytištěm se stane Čína, kde v podstatě ten trh je relativně mladý, a vlastně domácí automobilky, přestože jich je hromada, tak nedrží nějaké významné tržní podíly, takže si myslím - proč se neorientovat na tenhleten obrovský trh, který je nenasycený a bude ještě dlouho růst.“

Automobilka vyhlásila bankrot na začátku června s tím, že chce z bankrotového režimu vystoupit asi do 90 dnů. Nová GM bude menší a v první fázi bude jejím hlavním majitelem americká vláda. Ta poskytla nejvíce peněz na záchranu firmy, za což teď získá asi dvoutřetinový podíl. V zájmu vlády je ale zůstat v roli majitele co nejkratší dobu.

GM loni hospodařila se ztrátou 30,9 miliardy dolarů a předloni prodělala dokonce 43,3 miliardy dolarů. Celosvětová poptávka po autech je nyní slabá, protože světová finanční krize zpomalila ekonomiku, ztížila přístup k úvěrům a snížila spotřebitelskou důvěru. Americké automobilky navíc již dříve zasáhl odklon zájmu spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.


GM v loňském roce přišla o pozici největší světové automobilky podle objemu prodeje. O prvenství ji připravil japonský konkurent Toyota Motor. GM vládla světovému automobilovému trhu více než tři čtvrtě století.