Praha - Statisíce Čechů plánují jako každý rok nákup letní dovolené na poslední chvíli. Trh s takzvanými last momenty, tedy nákupem dovolené pár dní před odletem, je ale letos ovlivněn obavami cestovních kanceláří i lidí z dopadů hospodářské krize. Zajistit si vysněný zájezd pár dní před odletem tak může být problém.
Koupit last minute zájezd pár dní před odletem může být letos problém
Kdo spoléhal na tradiční zájezdový výprodej a chtěl skloubit ideální dovolenou s úsporou tisíců korun, může být v těchto dnech zklamán.
„V současné době je převis množství zájezdů na last minute přibližně o deset procent, to znamená, že si z tohoto množství nevyberou už třeba rodiny s dětmi či lidé, kteří mají nějaký specifický požadavek,“ uvádí Tomio Okamura. Tím může být třeba přesný termín, typ hotelu nebo požadavky na ubytování s dětmi.
Lidé se totiž letos v obavách z krize báli koupit dovolenou půl roku dopředu. Na to ale reagovaly cestovky: „Vystornovaly přibližně pětadvacetprocent všech kapacit leteckých zájezdů tak, aby nevznikl velký převis last minutů nad poptávkou,“ dodává Okamura.
Zájezdů je dost, ceny jsou jako loni
I tak je stále možné vybírat z desítek tisíc zájezdů za zhruba stejné ceny jako loni. Prodejci ale doporučují kupovat zájezdy aspoň dva týdny dopředu.
Stejně jako loni i letos Češi kupují nejvíc osmidenní zájezdy, stejný zůstává i žebříček nejpopulárnějších destinací. Individuálně se nejčastěji cestuje do Chorvatska. S cestovní kanceláří do Řecka. Podobná situace má být na trhu dovolených i v srpnu. V loňském roce Češi za víc než dva miliony zájezdů utratily přes patnáct miliard korun. Takzvané last momenty z toho tvořily asi 40 procent.