Šrotovné zafungovalo, prodej aut v Evropě po roce roste

Brusel - Evropským automobilkám i jejich dodavatelům poprvé svitla naděje, že hluboká poptávková krize, která už přes rok sužuje celé odvětví, může brzy skončit. V červnu se poprvé po 14 měsících propadu zvýšil prodej osobních automobilů o 2,4 procenta na 1,46 milionu vozů. Oznámilo to dnes sdružení výrobců automobilů ACEA. Za celé první pololetí se však stále prodalo o 11 procent méně aut.

Za celoevropským nárůstem prodejních čísel stojí příznivý vývoj v západní Evropě, kde se v červnu prodalo o 4,6 procenta víc aut, celkem 1,38 milionu. Zcela jiná situace ale panovala ve většině nových členských států EU, které dohromady zaznamenaly propad registrací víc než o čtvrtinu na 79 670 vozů.

Západoevropský trh s osobními automobily nepochybně pomohlo nastartovat šrotovné, které zavedlo dohromady 14 států unie. V Německu, které je největším evropským automobilovým trhem, se díky němu v červnu prodeje zvedly o 40 procent a přibylo tak 427 tisíc nově zaregistrovaných vozů.

Obdobu šrotovného zavedla i největší asijská země Čína. Třeba chudší zemědělské oblasti dostaly dotace pro nákup nových vozů. A pomohlo to, v červnu Číňané meziročně koupily o 48 procent aut víc. Jde tak o nejvýraznější skok od února 2006.

Dnes šrotovné pomáhá, za rok může škodit

Šrotovací prémie však v mnohých vzbuzuje také velké obavy. Kritici poukazují především na to, že šrotovné jen přesouvá budoucí poptávku na dnešek, což se zákonitě odrazí v prodejích po jeho skončení. Podle šéfa španělské automobilky Seat Rolfa Dielenschneidera by se tak v Německu mohlo za celý příští rok prodat jen 2,6 milionu vozů.

Jaromír Šindel, hlavní ekonom Citibank:

„V těch zemích, kde šrotovné bylo zavedeno, můžeme vidět nějaký krátkodobý půlroční růst, ale pravděpodobně bude vystřídán další skepsí a negativními čísly poté, co šrotovné dojde.“


Ke kritikům šrotovného patří i český prezident Václav Klaus. Minulý týden vetoval balíček zákonů, který jeho zavedení v Česku umožňoval. Šrotovné tak sice v Česku neplatí, zdejší trh však přesto rostl. V červnu se prodalo 16 284 aut, což představuje osmnáctiprocentní meziměsíční nárůst. „V České republice obnova novými auty je pořád velmi nízká, je zhruba třetinová jako ve vyspělých zemích. Díky akčním cenám drží zatím trh v ČR privátní zákazníci,“ dodal pro ČT24 tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Pokud poslanci přehlasují prezidentské veto a vláda začne šrotovné vyplácet, dostanou 30tisícový příspěvek na nákup nového automobilu s cenou do půl milionu korun lidé, kteří se zároveň zbaví svého nejméně deset let starého vozu. Vláda pro tento účel počítala s uvolněním zhruba 2,5 miliardy korun.

Auta čekající na sešrotování
Zdroj: ČT24