Spolehlivost cestovek posoudí odborné hodnocení

Praha - Asociace českých cestovních kanceláří a agentur chce monitorovat hospodaření cestovních kanceláří a na internetu zprostředkovat jejich hodnocení také veřejnosti. Pravidelně aktualizovaný rating by měl být poprvé k dispozici v příštím roce. Před koupí zájezdu si tak budou moci lidé ověřit, zda je cestovní kancelář spolehlivá, a budou se tedy moci vyhnout nepříjemným překvapením, jaká zažili klienti cestovní kanceláře Tomi Tour, která zkrachovala uprostřed hlavní sezony.

„Samozřejmě nemůžeme a ani to není náš cíl, aby asociace ukazovala: ten hospodaří špatně, ten bude krachovat. My chceme vytvořit v rámci diskuse naší členské základny i široké veřejnosti určitý model hodnocení, který bude vycházet spíše z informací, které budou o sobě poskytovat samy cestovní kanceláře na základě dobrovolnosti,“ řekl ČT24 o plánech asociace její prezident Roman Škrabánek. O informacích, které o sobě cestovky poskytnou, by se pak mělo veřejně diskutovat a měly by být doplňované indiciemi, které má k dispozici odborná veřejnost.

„Chceme oslovit všechny cestovní kanceláře, ať jsou sdružené nebo nejsou sdružené v nějaké asociaci. Myslíme si, že je to v zájmu všech cestovních kanceláří, aby takovéto hodnocení existovalo,“ zdůraznil Škrabánek.

Rozhovor s Romanem Škrabánkem a Jaromírem Beránkem (zdroj: ČT24)

K hodnocení spolehlivosti cestovních kanceláří by mělo sloužit celkem jedenáct kritérií. „Kombinace tří až čtyř těchto kritérií již značí jasné problémy a je potřeba dávat si velký pozor,“ upozornil viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Zkrachovalý Tomi Tour by přitom podle Škrabánka splnil deset kritérií.

Navržená kritéria hodnocení:

  1. Počet oprávněných stížností na CK vzhledem k počtu prodaných zájezdů.
  2. CK nevyplácí provizním prodejcům provize, resp. platby zdržuje nebo odkládá.
  3. CK je opakovaně propírána v médiích za dluhy zahraničním partnerům.
  4. Klienti CK jsou opakovaně stěhováni, neubytováváni atd.
  5. CK neumožní o problémech ve svých obchodních vztazích (např. neplacení provizí, neplacení dodavatelům) mluvit s vedením, jednatelé se zapírají nebo nejsou dostupní.
  6. CK posílá denně 10 až 20 last minute nabídek v několika e-mailech, ceny jsou nesmyslně nízké.
  7. CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jiné firmy.
  8. Majitelé CK se ji snaží prodat, nikdo však nemá zájem.
  9. CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá velmi vysokou zálohu.
  10. CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně, jelikož nemá prodáno dostatečné množství zájezdů.
  11. CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny.


Experti: Hodnocení cestovek nemá budoucnost

Odborníci na cestovní ruch jsou však k plánu asociace velmi skeptičtí. Nevěří, že se jí podaří podobné hodnocení skutečně spustit. „Já se osobně domnívám, že naprostá většina cestovních kanceláří se k tomuto postaví negativně,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek.

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur sice podle Beránka může, pokud se na tom shodne většina jejích členů, uvedeným způsobem hodnotit svou členskou základnu, ta ovšem zaštiťuje jen asi čtvrtinu ze zhruba 2,5 milionu zájezdů, které se v Česku ročně prodají. V žádném případě ale nemá žádné páky na to, aby mohla stanovovat rating u kanceláří z Asociace cestovních kanceláří ČR nebo u cestovek, které nepatří ani do jedné asociace.

Jaromír Beránek, analytik cestovního ruchu:

„Takovýto model nikde v Evropě nefunguje. Ani jedno z těch jedenácti kritérií není objektivně hodnotitelné. Já se domnívám, že v některých případech by mohlo dojít, pokud by se toto realizovalo, až k porušení zákona na ochranu spotřebitele.“


Zhodnotit cestovku si může každý sám

Beránek se domnívá, že podobné organizované hodnocení, jaké navrhuje Asociace českých cestovních kanceláří, není potřeba. Každý klient si může udělat obrázek o spolehlivosti cestovní kanceláře sám. Na co se přitom má zaměřit, Beránek poradil: „Určitě bych postupoval tak, že bych se podíval do obchodního rejstříku, zda cestovní kancelář dlouhodobě podniká se ztrátou, nebo se ziskem. Na druhé straně určitou váhu dávám i členství v jednotlivých asociacích, ať je to jedna či druhá, a v neposlední řadě také to, zda cestovní kancelář má nebo nemá zaveden systém managementu kvality,“ upozornil.

V České republice je v současnosti vydáno 1338 koncesních listin na provoz cestovních kanceláří. Za poslední čtyři roky přitom zkrachovalo 12 cestovek, čtyři ukončily svoji činnost dobrovolně v prvním pololetí letošního roku. Cestovních kanceláří je sice v Česku ve srovnání se zbytkem Evropy více, počet krachů se však nijak nevymyká z evropského průměru.