Cestovky letos neprodají 650 tisíc nasmlouvaných zájezdů

Praha - České cestovní kanceláře se nechaly unést loňským rekordním zájmem Čechů o dovolené a na letošní sezonu nasmlouvaly u hoteliérů víc pobytů. Pak ale do Česka dorazila hospodářská krize a lidé začali šetřit. Výsledkem je podle zjištění společnosti Mag Consulting až 650 tisíc volných zájezdů, které si nikdo nekoupí. Cestovky, které se už bez toho musí vypořádávat s propadem tržeb, tak tratí ještě na zaplacených storno poplatcích.

V loňském roce utratili Češi za víc než dva miliony zájezdů dohromady přes patnáct miliard korun. „Mnohé cestovní kanceláře měly velké oči, a proto nasmlouvaly v letošním roce o sedm až osm procent dalších navíc. Bohužel krize se velmi promítla až v závěru samotného roku, kdy už kontrakty byly uzavřené, a v letošním roce se řada cestovních kanceláří dostává do tristní situace,“ vysvětlil ředitel Mag Consulting Jaromír Beránek.

Zhruba dvě třetiny z oněch 650 tisíc zájezdů, které cestovky podle analytiků neprodají, se cestovním kancelářím podařilo stornovat ještě před začátkem sezony, a nevyplývají tak z nich žádné poplatky. Storna u poslední třetiny, tedy zhruba u 200 tisíc zájezdů, se už však podle Beránka v jejich hospodaření odrazí.

Rozhovor s Jaromírem Beránkem (zdroj: ČT24)

Kratší dovolená v hotelu s méně hvězdami

Ani na zájezdech, které se cestovkám prodat podaří, však nevydělají zdaleka tolik jako před rokem. Kvůli krizi totiž letos lidi táhnou spíše levnější pobyty. Velká část klientů cestovních kanceláří proto volí spíše kratší, maximálně týdenní dovolenou.

Češi nejraději v létě jezdí do středomoří - letos však přijedou do poloprázdných hotelů. V letošním roce totiž dorazí do zemí u Středozemního moře podle odhadů zhruba o 25 milionů turistů méně. „Nedělá to vrásky jen hoteliérům a místním cestovním kancelářím, ale i zemědělcům, kteří mají napěstovanou zeleninu a ovoce,“ uzavírá Beránek.

Vydáno pod