Detroit balancuje na pokraji bankrotu

Detroit - Kolébka amerických automobilek - město Detroit - se topí v problémech. Krach výrobců aut General Motors a Chrysler drasticky snížil příjmy do městské kasy a město s milionem obyvatel se teď topí v dluzích. Vážnost problému již v rozhovoru pro list Detroit Free Press přiznal i starosta města Dave Bing. Peníze v městské kase bez pomoci federální vlády dojdou už na podzim, hrozí tedy, že už v říjnu by Detroit mohl vyhlásit bankrot.

„V Detroitu se akumulovaly ty problémy řadu let. Je to průmyslové město, které závisí pouze na automobilovém průmyslu. Detroit moc neplánoval do budoucna,“ uvedl v rozhovoru pro ČT24 výkonný ředitel Americké obchodní komory Weston Stacey. První náznaky problémů se v kolébce amerických automobilek začaly objevovat již koncem 70. a počátkem 80. let, kdy se město začalo stávat pro průmyslníky příliš drahé, a tak začali výrobu přesouvat na jih. Spolu s úbytkem pracovních příležitostí začali z města odcházet i jeho obyvatelé. Během padesáti let se jejich počet snížil takřka na polovinu. Dnes v Detroitu žije zhruba milion lidí.

Pád průmyslového města ještě urychlil bankrot GM a Chrysleru. Jen daně od GM představovaly 3,5 procenta městských příjmů. Deficit detroitské kasy kvůli tomu vyskočil ke 400 milionům dolarů. Navíc musí město živit armádu lidí bez práce. Míra nezaměstnanosti v Detroitu již v březnu vystoupala na 22 procent, což byl zhruba trojnásobek průměru Spojených států.

Rozhovor s Westonem Staceym (zdroj: ČT24)

Bing připustil, že na podzim bude v městském rozpočtu chybět 20 až 25 milionů dolarů. Aby díru zalepila, chce radnice šetřit na platech úředníků či některých městských službách. Manévrovací prostor současné městské rady je již ale jen omezený, celou řadu rozpočtových triků, které by mohly pomoci, již totiž podle Binga vyčerpaly předchozí administrativy. O pomoc chce radnice požádat také americký Kongres.

I kdyby ale přišly peníze z federální kasy, dlouhodobý výhled stejně nevypadá pro město nijak růžově. Pokud co nejdříve nerealizuje značné strukturální změny, bude do budoucna jeho rozpočet nadále neudržitelný. Podle Binga je třeba si uvědomit, že Detroit už rozhodně nemůže financovat všechno to, co financoval doposud.

V Detroitu a v jeho okolí v minulosti vyrostlo na čtyři tisíce továren. Za pracovními příležitostmi do města přišly tisíce lidí. Když však začal útlum průmyslu, periferie se začaly vylidňovat a dnes připomínají ghetta. V současnosti žije v Detroitu třetina lidí v chudobě.

Podobně jako Detroit se do problémů s rozpočtem před nedávnem dostala i Kalifornie. Její těžkosti však způsobil podle Staceyho krátkodobý výpadek daňových příjmů, zatímco v Detroitu jsou problémy dlouhodobého strukturálního charakteru.