Češi nejméně z EU zvažují při nakupování ekologičnost výrobků

Brusel - Čtyři z pěti obyvatel Evropské unie při nákupu zvažují mimo jiné také dopady daného výrobku na životní prostředí. Češi jsou však v tomto směru v unii na pomyslném chvostu, neboť tento názor podle dnes zveřejněného průzkumu Eurobarometr zastává jen 62 procent z nich, tedy nejméně v EU. Zcela na opačném konci žebříčku stojí Řecko, kde ekologičnost výrobku bere při nákupech v úvahu 92 procent obyvatel. Průměr EU leží na 83 procentech.

Přibližně 46 procent Evropanů si podle průzkumu myslí, že zvýšení daní z produktů, které poškozují životní prostředí, by bylo nejlepším způsobem, jak propagovat ekologické produkty. Vytvoření dvou různých daňových sazeb podle ekologičnosti výrobku nejvíce podporují v Británii.

Zhruba sedm z deseti občanů 27členného bloku soudí, že by na obalu či etiketě výrobku měla být v budoucnu povinně uvedena takzvaná uhlíková stopa - tedy dopad na životní prostředí vyjádřený množstvím vyprodukovaných skleníkových plynů. Takové označení nejméně ze všech obyvatel EU podporují Češi (jen 47 procent), nejvíce naopak Řekové (90 procent).

Podle eurokomisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase je vnímání ekologičnosti výrobku spotřebiteli velmi důležité, pomáhá bojovat například proti změnám klimatu, což je třeba činit na všech frontách. „Nejde jen o pravomoc podniků a vlád. Musí se zúčastnit i spotřebitelé. Když si jednotliví zákazníci zakoupí produkty šetrné k životnímu prostředí a ke klimatu, vyšlou jasný signál producentům, kteří na oplátku začnou dodávat takových produktů více,“ upozornil.