Hoteliéři mají nejhorší sezónu za deset let, největší propad hlásí Praha

Praha - Čeští hoteliéři začínají nejhorší sezónu za posledních deset let. Zejména pražští poskytovatelé ubytovacích služeb se potýkají s velkým odlivem zahraniční klientely. Pokles zažívá jak obchodní, tak zábavní turistika. Tržby v přepočtu na jeden pokoj meziročně klesly o 20 až 35 procent a prázdné pokoje zůstávají především v pražských hotelech. Česká metropole zaznamenala největší pokles ze všech velkých měst Evropské unie krom Budapešti, přispívá k tomu i fakt, že Praha má v součtu více pokojů než například větší Vídeň.

V českých hotelech ubylo především Němců, Angličanů, Irů, Nizozemců, Japonců, Američanů, Španělů a Brazilců. „V minulosti byla Praha doménou anglických klientů. Byla to za poslední tři roky největší destinace, odkud k nám hosté přijížděli,“ povzdechl si zástupce ředitele hotelu Adria Roman Talman nad tím, že Britové nyní cestují spíše do pobaltských republik.

Pavel Hlinka, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR:

„Hotely, které bývaly obsazeny mezi 80 a 90 procenty v době hlavní sezony a měly celoroční obsazenost kolem 75, tak momentálně jsou tak 50 až 55 procent.“

Reportáž a rozhovor s Josefem Bárou (zdroj: ČT24)


„Na druhou stranu je nutné říct, že Prahu objevila ruská klientela, která částečně tu anglickou nahradila,“ řekl ve studiu ČT24 Talman. Krize podle něj zároveň přispěla k tomu, že dosud předražené české hotely klesly až pod zahraniční cenovou úroveň.


Vlivem krize a dalších faktorů, jako je třeba mexická chřipka, se změnila skladba klientely. Přestože do některých hotelů jezdí více Čechů, kteří se rozhodli trávit dovolenou v tuzemsku, tržby hotelů se propadly.

Jiří Gajdošík, šéf luxusního hotelu Le Palais Prague:

„Obsazenosti se propadávají o zhruba 18 procent, ceny se propadávají o 10 až 11 procent. Což dává celkový propad asi 28 procent v porovnání s loňským rokem.“

Pražské hotely v nouzi, situace v regionech lepší

Zdaleka nejtvrdší pád zažívá Praha. Jak přiznává Talman, je tomu tak kvůli tvrdé konkurenci a kvůli nadbytečným kapacitám v našem hlavním městě. „Před pěti lety vyhlásily investiční společnosti do světa to, že Česká republika a Praha je vhodnou destinací pro zahraniční společnosti, které by chtěly investovat do hotelového průmyslu,“ popisuje Talman vznik „hotelové bubliny“.

Na krizi neprodělávají jen nejdražší hotely, ale takřka všechny skupiny. Pětihvězdičkové hotely jdou s cenou až o třicet procent dolů a přebírají klientelu těm čtyřhvězdičkovým; ty okamžitě musí reagovat, a tak se to posouvá dolů a dolů, upozorňuje Talman.

„V regionech není ta situace až zas tak úplně zlá. Ty poklesy nejsou příliš vysoké z toho důvodu, že v těch městech není taková konkurence hotelů a hodně tam tyto služby využívá i česká klientela,“ říká Talman. „Počet Čechů stoupl o více než 10 procent,“ popisuje alespoň jeden relativně pozitivní jev Hlinka. Stoupá rovněž využívání internetu při rezervování pokojů, zejména u takzvaných last-minute nabídek.

Josef Bára ze společnosti EuroAgentur Hotels & Travel pro nabitou konkurenci v Praze nevidí řešení v tom, aby dlouhodobě prodávaly pod náklady, tak jak to dělají dnes. Jejich majitelé by si podle něj měli uvědomit, že Praha má nadbytečné kapacity, a z trhu odejít.

„My bychom potřebovali být jako Vídeň. Praha je krásnější než Vídeň, ale ta je více zaměřená na kulturu,“ postěžoval s Bára na fakt, že se v Praze nekoná tolik zajímavých akcí, které by turisty nalákaly.

Zástupce ředitele hotelu Adria Roman Talman
Zdroj: ČT24