Kvůli výlukám strkají ČD stamiliony do kapes autobusových dopravců

Praha - Časté výluky na českých železnicích znamenají stamilionový byznys pro autobusové dopravce po celé České republice. Podle nejčerstvějších odhadů letos zaplatí České dráhy (ČD) za náhradní autobusovou dopravu až 300 milionů korun. Loni to bylo o sto milionů méně. Největší ztrátou pro České dráhy je ale množství pasažérů, které časté výluky donutí natrvalo přesedlat na jiný druh dopravy.

Náklady drah na pokrytí výluk autobusy kvůli rozsáhlé stavební činnosti na železnici každoročně rostou. Letos se od ledna do dubna zvýšily téměř o 30 procent. Plánované výluky jsou především na tratích z Prahy do západních a jižních Čech a na severní Moravě.

Na Plzeňsku, kde nyní probíhá stavba třetího železničního koridoru, je partnerem drah při výlukách ČSAD Plzeň. „Drážní výluky, tedy náhradová doprava autobusy pro ČD pro nás znamená významný příjem,“ uvedl ředitel ČSAD Plzeň Miroslav Hucl. Zatímco v roce 2007 výluky přispěly k celkovým tržbám firmy zhruba pěti procenty, loni už to bylo necelých 12 procent.

Kvůli častým přestupům na autobusy a zpožděním patří Plzeňsko i mezi jeden z regionů, kde dráhy nejvíce pociťují úbytek cestujících. „Získat zpět tyto cestující bude samozřejmě náročná a dlouhodobá práce,“ upozornil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Na Moravě je u plánovaných výluk například Veolia Transport, v jižních Čechách ČSAD Jihotrans, na Královéhradecku firma Mrázek. Třeba Veolia Transport Morava má podle obchodního ředitele Jiřího Šrajera celkové tržby ze zájezdové dopravy 93,3 milionu korun, z toho výluky pro ČD představují 6,4 procenta.