Krize znamená těžké časy i pro hospůdky, některé už zkrachovaly

Praha - Hospodářská krize přinesla těžké časy mimo jiné i do českých hospod a restaurací. Lidé šetří, a tak si požitky, které pro ně nejsou nezbytné, raději odpouštějí. Do restaurací chodí méně Čechů, mizí z nich i zahraniční turisté. Restauratéři si proto musejí utahovat opasky. Asociace hotelů a restaurací odhaduje, že víc než polovina jejích členů letos skončí v minusu a přibližně čtvrtina má v plánu propouštět.

Už jaro bylo dramatické. Jen v Praze zkrachovala zhruba padesátka restaurací. Další vlna bankrotů může podle Asociace hotelů a restaurací následovat na podzim. Podle odhadů by situaci na trhu nemuselo ustát dalších 150 podniků. Kvůli některým ale není třeba ronit slzy. „Celá řada těch, co nepřežije, nemá tu úroveň, co se od nich požaduje, a jejich krach by oboru jen prospěl,“ upozornil prezident asociace Pavel Hlinka.

Ty podniky, které se chtějí udržet nad vodou a přečkat zlé časy, musí šetřit. Nejobvyklejším způsobem je snížení množství personálu. „Zejména dražší podniky, kde je ten úbytek klientů nejvyšší, snížily počty pracovníků na polovinu,“ uvedl Hlinka.

Zlé časy hlásí také pivovarníci

I na spotřebě piva se podepsala hospodářská krize. „Nejezdí sem skoro žádní turisté, kteří spotřebu piva obvykle šroubují nahoru,“ poznamenal výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Jejich podíl na spotřebě piva v Česku přitom v minulých letech stoupal a odhaduje se zhruba na pětinu. Vliv 17procentního poklesu počtu zahraničních turistů, který Česko utrpělo hned v prvním čtvrtletí, tak měl na spotřebu piva značný vliv.

Ještě větším nepřítelem piva než hospodářská krize je ale letošní chladné počasí. To od půllitru chladivého moku odradilo už nejednoho štamgasta. Oteplení v březnu podle Veselého zastavilo více než desetiprocentní pokles poptávky během rekordně studeného ledna a února. V teplém dubnu již byly prodeje piva o 3,7 procenta vyšší než před rokem, v teplotně podprůměrném květnu však opět nastal zhruba tříprocentní pokles, který následně pokračoval také v červnu.

Podobné zprávy přišly i z největšího pivního trhu v Evropě - Německa. Tamní pivovary prodaly nejmíň piva od znovusjednocení země v roce 1991. Příčinou je kromě počasí údajně i stárnutí populace a zákaz kouření v restauracích.