Krize změní automobilový průmysl k nepoznání

Praha - Automobilový průmysl se kvůli hospodářské krizi změní k nepoznání. Během krize už jen v USA zkrachovalo 22 automobilek. Ty zbylé se v budoucnu zaměří více na rozvojové trhy a zejména na nejrychleji rostoucí sektor malých a levných vozů. Fáze slučování a fúzí, po kterých by podle šéfa Fiatu Sergia Marchionneho mělo na trhu zůstat jen pět velkých automobilek, začne později. Tvrdí to studie společnosti KPMG, její partner Jan Linhart hovořil ve studiu ČT24 o podrobnostech.

„Dotkne se to každé země,“ upozorňuje Linhart na restrukturalizaci odvětví. Nejhorší situace je podle něj v Americe, která doplácí na dlouhodobé podceňování problémů. „V Evropě je ta situace o něco lepší, i když samozřejmě automobilový průmysl je globální, a proto i na Evropu těžce dopadá ekonomická krize,“ říká.

I Čína zaznamenala koncem loňského roku propad prodejů, ale tamní trh dokázaly rozhýbat přímé dotace a daňové úlevy, které schválila tamní vláda. „Úlevy směřovaly spíše na pořízení aut s menšími motory, nebo prostě auta, která nahradí současné zastaralé typy, které se v Číně používají především na venkově,“ potvrzuje Linhart.

Rozhovor s Janem Linhartem (zdroj: ČT24)

Trh změní i automobilky z rozvojových zemí 

Přes rozsáhlou vlnu bankrotů a předpokládané fúze si Linhart nemyslí, že by se automobilový trh měl stát záležitostí pěti velkých výrobců, jak předpovídá šéf Fiatu. „Na druhé straně se nám na trhu objevují noví hráči. Firmy, které byly ještě před pěti lety naprosto neznámé a dnes hrají poměrně zásadní roli. Jsou to firmy z Indie, Číny a některých dalších trhů,“ podotýká.


Právě indická automobilka Tata dokázala svým superlevným vozidlem Nano docílit změny v myšlení v celém sektoru. „I velcí hráči na automobilovém trhu si uvědomili, že toto je cesta. Zákazníka nezískají tím, že budou nadále vylepšovat své stávající modely, ale že nabídnou i určitou nízkorozpočtovou alternativu rozvojovým zemím,“ všímá si Linhart.

Přesto si Linhart nemyslí, že by se napříště na trhu objevovala pouze miniauta. „Dojde zřejmě k větší segmentaci trhu. Trh velkých automobilů samozřejmě i nadále zůstane, bude se vyvíjet cestou technické dokonalosti,“ uzavírá Linhart s tím, že běžná populace se zaměří na malá a levná auta a tento sektor poroste nejrychleji.

Předseda představenstva indické automobilky Tata Ratan Naval Tata představil 3. března na 79. mezinárodním autosalonu v Ženevě inovovanou verzi vozu Nano.
Zdroj: ČTK/René Fluger
Vydáno pod