České dráhy vyhlásily miliardový tendr na nákup ojetých vagonů

Praha - České dráhy budou svůj vozový park obměňovat pomocí ojetých vozů ze zahraničí. Dnes vyhlásily tendr na nákup 100 ojetých vagonů a odhadují, že by za ně mohly utratit přes 1,5 miliardy korun. Mezi podmínky výběrového řízení patří, aby vagony měly například klimatizaci, pouze šest míst v kupé proti dnes běžným osmi, maximální rychlost má být 160 kilometrů v hodině. Firma si proto od vozů slibuje, že navzdory svému stáří zvýší komfort cestujících, zejména na rychlíkových spojích. Deset vagonů bude kategorie první třídy.

S nově pořízenými vagony se počítá především pro vnitrostátní a mezistátní vlaky InterCity a EuroCity na páteřní trase z Prahy přes Olomouc na jižní a severní Moravu a případně dál na Slovensko. Modernizované vozy, které ČD na těchto spojích využívají dnes, se potom přesunou na jiné, hlavně vnitrostátní tratě, kde nahradí starší vagony vyrobené v bývalé NDR v 70. a 80. letech.

O nákupu stovky vozů ze zahraničí se hovoří již několik let, vypsání výběrového řízení se však několikrát odložilo. Dráhy také zkoušely sjednat přímý nákup od partnerů z Německa, jednání však zkrachovala. Pořízení ojetých vozů je podle ČD výhodné, protože tyto vozy jsou oproti novým levnější a mohou být dodány ihned.

Kritici plánovaného nákupu poukazují na to, že už dnes je 85 procent vagonů na českých kolejích starších dvaceti let, a podobného stáří mohou dosahovat i ojeté vozy ze zahraničí. Letos České dráhy investovaly do obnovy vozového parku 4 miliardy. To je sice polistopadový rekord, ale podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského by měla společnost vynaložit 8 až 10 miliard ročně.