Praha - České dráhy budou svůj vozový park obměňovat pomocí ojetých vozů ze zahraničí. Dnes vyhlásily tendr na nákup 100 ojetých vagonů a odhadují, že by za ně mohly utratit přes 1,5 miliardy korun. Mezi podmínky výběrového řízení patří, aby vagony měly například klimatizaci, pouze šest míst v kupé proti dnes běžným osmi, maximální rychlost má být 160 kilometrů v hodině. Firma si proto od vozů slibuje, že navzdory svému stáří zvýší komfort cestujících, zejména na rychlíkových spojích. Deset vagonů bude kategorie první třídy.
České dráhy vyhlásily miliardový tendr na nákup ojetých vagonů
S nově pořízenými vagony se počítá především pro vnitrostátní a mezistátní vlaky InterCity a EuroCity na páteřní trase z Prahy přes Olomouc na jižní a severní Moravu a případně dál na Slovensko. Modernizované vozy, které ČD na těchto spojích využívají dnes, se potom přesunou na jiné, hlavně vnitrostátní tratě, kde nahradí starší vagony vyrobené v bývalé NDR v 70. a 80. letech.
O nákupu stovky vozů ze zahraničí se hovoří již několik let, vypsání výběrového řízení se však několikrát odložilo. Dráhy také zkoušely sjednat přímý nákup od partnerů z Německa, jednání však zkrachovala. Pořízení ojetých vozů je podle ČD výhodné, protože tyto vozy jsou oproti novým levnější a mohou být dodány ihned.
Kritici plánovaného nákupu poukazují na to, že už dnes je 85 procent vagonů na českých kolejích starších dvaceti let, a podobného stáří mohou dosahovat i ojeté vozy ze zahraničí. Letos České dráhy investovaly do obnovy vozového parku 4 miliardy. To je sice polistopadový rekord, ale podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského by měla společnost vynaložit 8 až 10 miliard ročně.