Zemědělci odstartují reklamní kampaň za desítky milionů

Praha - Čeští zemědělci chtějí zvýšit odbyt svých produktů, odstartují proto reklamní kampaň, která bude tuzemské potraviny propagovat. Agrární komora (AK) kvůli jejímu financovaní založí zvláštní fond. Chce do něj vybrat několik desítek milionů korun. Informoval o tom dnes šéf komory Jan Veleba. Propagační akci bude koordinovat dnes založený marketingový výbor. První komoditou, na jejíž propagaci se zaměří, bude mléko.

K příspěvkům do fondu se podle Veleby zavázaly kromě zemědělských podniků také některé firmy dodávající zemědělcům vstupy do výroby. „Máme závazné přísliby krmivářských firem i firem vyrábějících stájové technologie, s ostatními jednáme,“ uvedl. „U zemědělců to bude na principu odvodu určité malé částky z litru prodaného mléka,“ dodal.

Kromě billboardů, letáků či internetu hodlají organizátoři v případě, že seženou dostatek financí, propagovat české produkty také v rozhlase a televizi.

Členy nově vzniklého marketingového výboru budou kromě vedoucích představitelů Agrární komory, podnikatelských svazů či odbytových organizací také zástupci zpracovatelů, podotkl Veleba.

O případné finanční podpoře fondu hodlají agrárníci jednat také s ministrem zemědělství Jakubem Šebestou, rádi by také využili podporu z unijních prostředků. Podobný fond podle Veleby již funguje na Slovensku.

Farmáři chtějí automaty na mléko

Část peněz z fondu má směřovat na nákup mléčných automatů. Jejich prostřednictvím chtějí chovatelé krav přímo prodávat mléko spotřebitelům. Mlékárny jej totiž od nich v současné době vykupují zhruba za šest korun za litr, náklady na produkci však přesahují osm korun. Zemědělci na něm tak již řadu měsíců prodělávají, někteří z nich již proto museli redukovat své chovy. „První (automaty) se již v České republice objevily a připravují se další,“ podotkl Veleba.

Čeští zemědělci i potravináři dlouhodobě poukazují na rostoucí podíl zahraničních potravin na pultech tuzemských obchodů. Ty podle nich přes své nižší ceny často kvalitativně za domácími výrobky zaostávají. Podíl zahraničních mléčných výrobků se dle AK zvýšil za posledních pět let o sedminu na 27 procent. Z dovozu je již více než polovina vepřového a přes třetinu hovězího masa.

Linka na zpracování mléka.
Zdroj: ČT24