Odbory nemají na výběr, ČSA se musejí restrukturalizovat

Praha – Jak vyvést České aerolinie z krize a co nejlépe je potom prodat v privatizaci, to bude zásadní otázkou na pondělním jednání managementu ČSA se zástupci odborů a také ministrem financí Eduardem Janotou. Společnost se jenom za letošní pololetí propadla o 1,8 miliardy. Vedení chce proto přistoupit k restrukturalizaci, která by znamenala propouštění a razantní snižování platů, a to se samozřejmě nelíbí odborům. Podle 1. náměstka ministra financí Ivana Fuksy, který byl hostem pořadu Otázky Václava Moravce, je ale restrukturalizace v tuto chvíli jediný možný scénář, který může aerolinky zachránit.

Odboráři podle něj budou muset chtíc nechtíc přistoupit na plán managementu. Ten počítal především se snižováním platů, které se má nejvíc dotknout pilotů. Navíc by mělo v rámci restrukturalizace dostat celkem 860 ze 4600 zaměstnanců výpověď. Dále management počítá s prodejem šesti letadel, rušením některých linek a dalším snižováním nákladů.

Pokud by tento plán v pondělí neprošel, byla by budoucnost ČSA vážně ohrožena, míní Fuksa. Podle něj tak v podstatě žádná jiná možnost v tuto chvíli nepřipadá v úvahu. „Varianta B je mnohokrát zmiňovaná, to slovo je zakázáno vyslovovat, protože je strašidelné zejména pro banky,“ uvedl v rozhovoru pro ČT Fuksa. Na otázku, zda mluví o bankrotu, odpověděl: „Nebudu to v této fázi komentovat.“

Reportáž Veroniky Kubíčkové (zdroj: ČT24)

S restrukturalizací ale nesouhlasí odbory. „ČSA se viditelně dostaly do problémů a víc než tři roky tohoto managementu nestačily na to, aby situaci vyřešily, a proto nedůvěřujeme plánu, který je představován,“ okomentoval to šéf sdružení pilotů Filip Gaspar. Piloti se ohrazují především proti razantnímu snižování platů a také proti opatřením, která podle nich ohrožují bezpečnost provozu.  

Fuksa ale namítá: „Restrukturalizační program v době, kdy klesá počet přepravených cestujících, můžete řešit jen formou snižování nákladů - a možná i velmi razantním snižováním nákladů.“

Tvrdík nastavil špatnou platovou politiku

Právě to se dotkne nejvíc pilotů. Podle Fuksy totiž ČSA špatně nastavily jejich platovou politiku, když bývalý ministr Tvrdík razantně navýšil platy pilotů. Ti jsou dnes placení srovnatelně jako piloti Lufthansy. „Porovnáme-li to například se spotřebním košem, tak piloti v ČSA jsou placeni nejlépe na světě,“ dodal Fuksa.

V centrále Českých aerolinií bude po víkendu opět živo. České aerolinie, které chce stát privatizovat, se v pololetí propadly do ztráty 1,8 miliardy korun. Za celý rok by hospodaření firmy mělo skončit nejméně s dvoumiliardovou ztrátou. Na stabilizaci svého hospodaření potřebují ČSA zhruba jednu miliardu korun. Pokud vedení aerolinek do konce roku potřebné peníze nesežene a stát firmu neprodá, budoucnost ČSA je ohrožena. Vše tedy záleží na tom, jak se vedení ČSA s odbory a ministrem financí dohodnou.