Mladoboleslevská škodovka sníží výrobu a bude propouštět

Mladá Boleslav - Šéfové automobilky Škoda Auto projednávají s odboráři nový plán, podle něhož bude ještě letos nutné snížit výrobu nejprodávanějších fabií až o třetinu. Podle odborářů Škody Auto kvůli budoucímu propadu prodeje hrozí, že firma propustí až 2 500 lidí. Nepodaří-li se vynahradit výpadek výrobou jiných modelů, bude se továrna zbavovat v první řadě brigádníků, v další, kritičtější fázi by museli odejít i stálí zaměstnanci. V opačné situaci je Hyundai v Nošovicích. Tamní automobilka zaměstnance nabírá a ode dneška jede na 2 směny.

Škoda má důvod slavit, neboť vyhrála německé šrotovné. Fabia byla u lidí, kteří tam o podporu zažádali, vůbec nejúspěšnějším modelem, sama značka pak skončila na třetím místě. Odborníci ale varují před budoucím vývojem.

Firma očekává pokles prodeje fabie kvůli ukončení šrotovného. Útlum tak podle odborníků může přijít do dvou až tří měsíců, což by znamenalo snížení výroby z 1 200 vozů denně až na 800. Fabia je nejprodávanější české auto, pokles výroby by tak postihl řadu dodavatelů. „Toto je jako věštění z křišťálové koule. Toto neví nikdo, my budeme průběžně reagovat na vývoj na trzích, v žádném případě se to ale nedotkne kmenového personálu,“ řekl mluvčí Škoda Auto Jaroslav Černý.

Pokud firma nenajde v budoucnu nové trhy, odejdou i kmenoví zaměstnanci

Šéfové Škody připravují odboráře i na tvrdší scénář. „Pokud by šlo jen o krátkodobý třetinový pokles, lidé by přešli na jiné pozice. Při delším propadu by se vypověděly agentury, skončilo by asi 2 000 lidí,“ řekl deníku šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík. Pokud by ale útlum pokračoval a firma by nenašla nové trhy, v příštím roce by o práci přišlo až 500 kmenových zaměstnanců.

Holger Kintscher, šéf ekonomiky Škody Auto, odhadl, že automobilka letos prodá zhruba 600 000 aut, o desetinu méně než loni. Hrubý zisk jí ale oproti loňsku klesne až o polovinu na pět až sedm miliard korun. Ve druhé polovině roku očekává zlepšení ekonomických ukazatelů, protože automobilka uvádí na trh nové vozy a ty se vždy lépe prodávají.

Pokles prodeje je citelný hlavně na Východě

Kintscher předpokládá, že v západní Evropě automobilka udrží loňskou úroveň. „Ve střední Evropě klesají trhy o 15 procent, náš pokles bude stejný. Totéž platí pro východní Evropu,“ uvedl. Tam se krize podle něj projevila ještě dramatičtěji. Prodeje klesají o 50 procent, hlavně kvůli Rusku. V Rumunsku škodovka za prvních sedm měsíců prodala meziročně o 65 procent aut méně, na Ukrajině o 75 procent.

Tržby Škodovky v pololetí klesly o pětinu na necelých 90 miliard korun. V prvním pololetí Škodovka prodala zhruba 330 000 aut, vyrobila jich ale jenom 247 000, protože vyprodávala zásoby ve skladech u dealerů. Výroba tak meziročně klesla o 30 procent.

Hyundai nabírá zaměstnance

Naopak do Evropy míří asijské automobilky. Závod Hyundai v Nošovicích proto nabral 300 nových zaměstnanců a rozjíždí druhou směnu. „Stav zaměstnanců bude plynule nabíhat a v roce 2011, kdy přejdeme na třísměnný provoz, bychom měli mít 3 400 zaměstnanců,“ přiblížil mluvčí Petr Vaněk.

Třetí česká automobilka, kolínská TPCA, je nepřetržitě v plněkapacitním provozu. Nové lidi nenabírá a náhradu za ty, kteří odešli, hledá přes inzeráty. Podle mluvčího továrny vysoký zájem o tamní auta vydrží minimálně do konce roku.