Jak si vybrat kvalitního finančního poradce a nenaletět podvodníkům?

Praha – Snad každý člověk už někdy potřeboval vyřídit úvěr, nebo naopak investovat své úspory tak, aby se řádně zhodnocovaly. Většina lidí se však v džungli finančního trhu nevyzná bez kvalifikovaného průvodce, a proto vyhledává služby finančních poradců. Bohužel ale ne každý, kdo se označením finanční poradce honosí, nám dobře poradí. Většina tzv. finančních poradců jsou pouze prodejci produktů jediné finanční instituce, případně jedné skupiny. Jak tedy ve změti finančních poradců vybrat ty kvalifikované, kteří nám dobře poradí, co s našimi penězi?

„Stát se skutečným finančním poradcem není lehké. Určitě to stojí několik let studia, sledování finančního trhu, ekonomiky, financí. Na druhou stranu je otázka, kdo se dneska může nazývat finančním poradcem, může to být v podstatě kdokoliv,“ uvedl v rozhovoru pro ČT24 prezident Komory finančních poradců. Pokud tedy přijdeme s nějakým finančním poradcem do styku, rozhodně bychom se neměli ostýchat ptát se na jeho vzdělání.

O kvalitě finančního poradce mnoho nasvědčuje také to, zda je členem nějaké profesní asociace. Ani ty ale nemají příliš široké pravomoci zejména v oblasti kontroly. Větší jistotu proto skýtá, když je poradce držitelem certifikace České národní banky. Důležitým kritériem, které si navíc může klient snadno ověřit, je i šíře portfolia produktů, které má poradce v nabídce. V žádném případě by poradce neměl pracovat jen pro jednu instituci, nebo skupinu. Pokud nemá v nabídce produkty od více institucí, nejedná se v žádném případě o poradce, nýbrž o prodejce. Přínosné rovněž bývá, když si poradce platí sám klient, nikoliv jakákoliv instituce.

Průvodce džunglí finančního poradenství (zdroj: ČT24)

Obrázek o věrohodnosti finančního poradce si lze udělat také z jeho jednání s klientem. „Nejhorší, co mohou lidé udělat, je podepsat narychlo nějakou smlouvu v přitemnělé místnosti, kde není na ta drobná písmenka vidět,“ upozornil mluvčí České národní banky Marek Petruš. Pokud nás poradce tlačí k tomu, abychom podepsali smlouvu narychlo hned na první schůzce, měli bychom od takového poradce raději rychle odejít.

Klára Hájková, náměstkyně ministra financí:

„Zprostředkovatel nebo poradce by měl být zejména transparentní vůči klientovi, měl by mu dát dostatečnou míru času, aby si prostudoval dokumenty, které mu poskytuje.“


Ani prověřenému poradci bychom ale neměli věřit všechno. Měli bychom si nechat dostatek času na to, abychom zapátrali na internetu, ověřili si informace, které nám poradce dává. V tom by měl pomoci například portál nezávislého finančního poradenství finformation.eu, který spustilo Sdružení obrany spotřebitelů ve spolupráci s Evropskou komisí. Na tomto webu jsou k dispozici články, rady i prověřené srovnání produktů, které by mělo laické veřejnosti pomoci zorientovat se v produktech, potažmo odhalit případné manipulace některých poradců.

Co dělat, když na radách poradce tratíme?

Pokud nejsme spokojeni se službami a radami, které nám poradce poskytl, ba dokonce na smlouvách, které jsme na základě jeho rad uzavřeli, tratíme, neměli bychom si to v žádném případě nechat líbit. V první řadě bychom se měli obrátit na samotného poradce, ne každý je padouch, který chce své klienty připravit o peníze. Existuje i celá řada těch čestných, kteří se své odpovědnosti nevyhýbají a přijmou odpovědnost za svou případnou chybu.

Pokud nám nevyjde vstříc sám poradce, resp. prodejce, měli bychom se obrátit na instituci, pro kterou tento zprostředkovatel pracuje. Co ale dělat v případě, že poradce pracuje na vlastní pěst? „Pokud je ten poradce členem nějakého profesního sdružení, potom bych se obrátila na to sdružení,“ radí mluvčí Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky Marta Gellová.

„Pokud se pohybujeme u produktů z oblasti pojišťovnictví nebo kapitálového trhu, máte rozhodně možnost obrátit se na Českou národní banku. V opačném případě se musíte obrátit na příslušný živnostenský úřad,“ dodala Hájková. Česká národní banka má pro tyto případy dokonce speciální odbor na ochranu spotřebitele. Ten již od svého vzniku 1. září 2008 prošetřil na tři sta stížností na chování finančních institucí. Odbor spotřebitelé najdou přímo v centrále ČNB v Praze Na Příkopě.