Český manažer se za 20 let změnil k nepoznání

Praha - Komu na začátku 90. let nechyběla chuť a odvaha, stal se podnikatelem. S pouhou znalostí angličtiny byl za hvězdu, zkušenosti často nabíral za pochodu metodou pokus-omyl. Česká společnost i ekonomika ale v uplynulých dvaceti letech prodělaly bouřlivý vývoj. Neméně se proměnil i typický český manažer. Fialové sako vystřídaly značkové obleky šité na míru a stejně tak se „z gruntu“ změnil styl práce šéfů českých firem.

Šéfy mladých českých podniků krátce po sametové revoluci čekal nelehký úkol. V krátké době se museli naučit pohybovat v tržním prostředí, které se ve světě za železnou oponou nerušeně vyvíjelo stovky let. „Rychlost toho, jakým způsobem se museli učit a absorbovat znalosti, byla ohromná,“ popisuje situaci prvních porevolučních „kapitalistů“ šéf consultingové firmy Bubenik Partners Jan Bubeník.

Po dvaceti letech ale čeští manažeři změnili nejen sako. Pronikli do tajů marketingu, zapracovali na vzdělání, jazykových schopnostech, mnozí z nich se dnes mohou pyšnit titulem MBA. „Manažerské schopnosti se změnily k nepoznání, to, co stačilo v první polovině 90. let, dnes už skutečně nestačí. Bez jakéhosi osobního stylu manažer nemá šanci,“ míní předseda Mezinárodní obchodní komory v ČR Jaromír Drábek.

Komentář podnikatelů (zdroj: ČT24)

Češi se hodí do Pákistánu

Mezi nejsilnější stránky českých byznysmenů patří improvizace a schopnost otevírat nové trhy. A právě toho si dobře všímají globální společnosti, když hledají topmanažery. Češi na vedoucích postech se nejvíce osvědčili v zemích jako Čína, Pákistán nebo třeba Indie. „Čeští manažeři ukazují větší schopnost adaptovat se než třeba ti, kteří vyrůstali v klasické západní demokracii a v tržním hospodářství, kde ten posun je daleko více evolucí než revolucí,“ vysvětluje Jan Bubeník.

Co však Čechům na jedné straně hraje do karet, to jim zároveň na druhé straně škodí. „Stále tady převládá manažerský styl druhého tisíciletí, což je přikaž a kontroluj místo rozvoje emocionální inteligence a měkkého leadrovství, tedy, že za vámi lidi jdou, protože vám věří,“ dodává Bubeník.

Výzvou pro mnohé manažery je také zorientovat se v právním prostředí. To u nás na začátku 90. let nebylo vůbec připravené. Dnes šéfové firem často lamentují nad jeho složitostí. Labyrint paragrafů dělá často problémy i zkušenému právníkovi. Snad nejtěžším testem ale manažeři procházejí právě nyní. Boj s ekonomickou recesí firmy nemilosrdně dělí na vítěze a poražené.