Díky evropskému šrotovnému vzrostl v srpnu prodej aut

Brusel - Šrotovné a postupné oživování ekonomik přispěly k tomu, že se v červenci zvýšil meziročně prodej aut v Evropě o 2,8 procenta a v srpnu o další tři procenta. Těmto číslům předcházel červnový nárůst po 14 měsících poklesu. Podle automobilek se situace na trhu obrátila k lepšímu právě díky programům vládních pobídek pro výměnu staršího vozu za nový a šetrnější. Projevilo se to také nárůstem prodeje menších a ekologicky čistších modelů.

Ovšem vývoj na kontinentu byl nevyvážený. Státy, které šrotovné nezavedly, stále pozorují dramatický pokles prodeje nových aut, protože se spotřebitelé bojí za krize utrácet za velké a nákladné věci. Jde například o Irsko a Lotyšsko, kde si státní pokladna nemohla dotace vozů dovolit.

Silná čísla naproti tomu vykázaly větší státy jako Německo, Francie či Británie. V Německu za srpen prodej vyskočil o 28,4 procenta, Británie zaznamenala nárůst o šest a Francie o sedm procent. V Itálii se prodej zvýšil o 8,5 procenta a Španělsku přinesl srpen meziroční stagnaci.

Z vyšších prodejů se radovali výrobci menších aut

Nejvíce těžili z nárůstu prodeje výrobci menších aut. V červenci i srpnu si vedly dobře koncerny PSA Peugeot Citroën, Fiat a Renault. Zato největší evropský výrobce Volkswagen měl smíšené výsledky. Zatímco v červenci mu evropský prodej ještě klesl o 0,7 procenta, v srpnu již vzrostl o 8,4 procenta.

Nejvíce byli postiženi výrobci luxusních vozů. Daimler, výrobce vozů Mercedes, vykázal za srpen propad o čtvrtinu a prodej BMW klesl o 5,4 procenta. General Motors, který se v létě věnoval prodeji německého Opelu, vykázal za srpen pokles o 1,4 procenta.

Škoda prodala celosvětově od ledna do srpna méně vozů než loni

Co se týče celosvětových výsledků, prodala automobilka Škoda Auto od ledna do srpna 435 600 vozů, což je o sedm až osm procent méně než loni. V červenci a srpnu ale odbyt loňský rok překonal. Na tiskové konferenci v rámci autosalonu ve Frankfurtu to dnes uvedl generální ředitel Reinhard Jung.

Podle Junga se Škodě dařilo lépe, než byl vývoj světového trhu, a pozitivní čísla očekává i na konci třetího čtvrtletí. V prvním pololetí klesl mladoboleslavské automobilce prodej o desetinu na 330 000 aut. Za poklesem stojí ekonomická krize, kterou částečně tlumí šrotovné v evropských zemích, zejména v Německu.

Firma chce čelit krizi urychleným zaváděním nových modelů. Na jaře začala prodávat nový sportovně užitkový model Yeti, dnes ve Frankfurtu oficiálně předvedla Superb Combi. Novinkou je rovněž Octavia na LPG. Podle dřívějších informací Škoda letos plánuje prodej okolo 600 000 aut, což by bylo o desetinu méně než loni.