Smutné zjištění o efektivnosti vládní pomoci exportu navíc přinesl průzkum Asociace malých a středních podniků. Zahraniční odbyt je přitom pro mnoho firem alfou a omegou jejich obchodního úspěchu. Takřka polovině firem zaměstnávajících 20-250 lidí vývoz za poslední rok klesl, 36 procent dotázaných tvrdí, že jejich export zůstal prakticky na stejných číslech.
Co se týče objemu poklesu, přes krizovou polovinu klesl vývoz osmi procentům malých společností, nejvíce, tedy pětina firem, prodala v zahraničí o čtvrtinu až polovinu méně zboží. Menší vzpruhou je patnáct procent firem, které svůj zahraniční odbyt dokázaly navýšit.

Firmy reagují na krizi různě
Firmy reagují na krizi různě
Vládní pomoc exportu je podle firem neefektivní
Produkty na podporu exportu jsou drahé
Hodně překvapivou zprávou je efektivita vládní pomoci exportu. Služeb České exportní banky, která se zabývá pomocí s financováním vývozu, využívá pouhých pět procent firem. Hlavním důvodem nízké oblíbenosti produktů je jejich cena, ale také jejich nízká konkurenceschopnost.
Lepší výsledky vykazuje Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP). Ta dokázala v loňském roce pojistit vývozy za 43 miliard korun. Celá čtvrtina podnikatelů se s žádostí o pojištění svého exportu obrátila na EGAP. Pojišťovnu nicméně trápí stejné neduhy jako exportní banku.