Všechny linky ČSA povedou přes Prahu

Praha - České aerolinie sníží kapacitu svých letů na letošní zimní sezonu o pět procent ve srovnání s loňskou zimou. Důvodem je krize a nutnost šetřit. Firma zároveň zavede nový systém tvorby cen přestupních letenek, který by měl společnosti vynést až půl miliardy korun ročně. Nově budou všechny linky lítat přes pražské letiště. Na dnešní tiskové konferenci to uvedl viceprezident ČSA pro marketing Petr Pištělák.

„Zůstává v platnosti strategie důrazu na východní trhy,“ řekl Pištělák k letovému řádu. Ve srovnání s loňskem tak přibudou frekvence třeba do Moskvy, Taškentu, Almaty nebo Jekatěrinburgu. Naopak zmizí linky do Manchesteru a New Yorku a ubude počet spojů například do Osla, Rigy a Žiliny. Firma chce ušetřit tím, že prodá část letadel a propustí lidi pro jejich obsluhu a údržbu. V procesu prodeje jsou nyní tři letadla Boeing 737, firma podle Pištěláka nyní čeká na nabídku ceny.

„Vstupujeme docela razantně na trh tzv. šestých svobod, tedy spojení Evropy přes Prahu,“ uvedl pro ČT24 Pištělák. Takových linek budou desítky, celkem se destinace dopravce rozšíří na 3 600," tvrdí To se podle něj prý odrazí i na cenách letenek. Některé i zlevní, lidé ale musí počítat s nejmíň hodinovým zdržením.

Reportáž Veroniky Markové (zdroj: ČT24)

Chystá se nový systém tvorby cen

Za revoluci označil Pištělák zavedení systému tvorby cen na přestupních linkách, takzvaný systém Origin & Destination. Nový systém má oddělit linky s přestupem a vytvořit vhodnou cenu pro konkrétního klienta tak, aby nebyla prostým součtem dvou linek. V některých případech se tak přestupní letenka prodraží, jinde zlevní.

„Je to zapeklitá situace, abychom nebyli pro jedny drazí, pro jiné zase příliš levní,“ uvedl Pištělák. Systém údajně využívá tržní data o pohybech cestujících, ČSA stál 50 milionů korun. Počet cestujících ČSA by se tím měl zvýšit o 300 tisíc a výnosy až o půl miliardy. Podobný systém využívají v Evropě Air France - KLM, British Airways, Lufthansa a Austrian.

K odbavení budou sloužit i jednoduché kiosky

ČSA přinášejí ale i další novinky. Třeba speciální odbavovací kiosky. „Pasažér přijde jenom ke kiosku a se svým pasem a zakoupenou letenkou si velmi jednoduše na obrazovce naťuká pár údajů, vyjede mu odbavovací kartička a může jít be z problémů k pasové kontrole,“ tvrdí Jan Kaše, výkonný ředitel ČSA pro marketing.

Vydáno pod