Hrozba stávky dopravních odborů trvá

Praha - Výběrová řízení na rychlíkové vlaky se začnou vypisovat až po dokončení nového zákona o veřejné dopravě. Po dnešním jednání se zástupci dopravních odborů to uvedl premiér Jan Fischer. Hrozící stávka v dopravě tím však podle odborářů zažehnána není, rychlé přijetí zákona je jen jedním z jejich požadavků. Nový zákon o veřejné dopravě připravuje ministerstvo dopravy už několik let. Podle premiéra má novinka mimo jiné nastavit jasná „pravidla hry“ při vypisování tendrů na provoz vlaků. Jak uvedl Fischer, má jít o „naprosto průhledný proces“, a nikoliv o převod lukrativních tratí na alternativní dopravce. Zákon by měl jít na vládu ještě letos na podzim, platit by prý mohl od poloviny příštího roku.

„Neradi bychom v této zemi organizovali věci tak, aby odboráři byli nuceni využít ten prostředek poslední,“ uvedl premiér k možné stávce v dopravě. Dnes se mu přání zcela nesplnilo. „Nebudeme odvolávat stávku jen na základě předběžných slibů,“ uvedl šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Stávka prý je připravena, o jejím dalším osudu se nyní budou radit jednotlivé odborové organizace.

Luboš Pomajbík:

„Poradíme se v rámci naší koalice a vydáme k tomu stanovisko. Stávka je připravena, může být zahájena kdykoliv, ale v současné době si myslím, že je vhodné dát panu premiérovi prostor.“


Podle Pomajbíka premiér nerozptýlil obavy odborů o osud veřejné dopravy. Odborářům vadí například chystané tendry v některých krajích, údajně nedostatečné investice do dopravních staveb, odmítavě se stavějí také k převádění některých činností v pražské městské hromadné dopravě na externí firmy. Právě železnici a pražskou dopravu by stávka zasáhla zřejmě nejvíce.

Fischer: Nemůžu ovlivnit vše

Některé problémy však Fischer nemůže dle svých slov přímo ovlivnit, neboť například regionální železnice jsou plně v kompetenci krajů. Premiér chce problém prodiskutovat s Asociací krajů ČR. Dálkové vlaky objednává ministerstvo dopravy, které chce postupně liberalizovat až 75 procent trhu. Rozloženo by to mělo být do deseti let. „Je to i otázka dohody i s ministerstvem financí. My dneska na tom samozřejmě pracujeme, přijali jsme zásadní dohodu s ministerstvem financí a kraji ohledně financování regionální a dálkové dopravy, takže pevně věřím, že se nám podaří dofinalizovat i tuto část,“ vysvětluje ministr dopravy Gustáv Slamečka.