Německé září: Auta jdou na dračku

Berlín - V Německu se v září prodalo o 21 procent víc nových aut než ve stejném měsíci před rokem. Oznámil to dnes svaz německého automobilového průmyslu (VDA). Na německé silnice v minulém měsíci vyjelo 316 tisíc nových automobilů. V září odbyt aut vzrostl i vzhledem k srpnu, a to o 15 procent, uvedl svaz. Poptávku po nových vozech tak zatím neutlumilo ani ukončení přijímání žádostí o takzvané šrotovné počátkem minulého měsíce. Mezi automobilky, které ze zvýšené poptávky stimulované německým šrotovným nejvíce profitovaly, patří česká Škoda Auto.

VDA upřesněnými údaji potvrdil předchozí informace německého Svazu mezinárodních výrobců automobilů (VDIK), podle něhož vzrostl zářijový prodej nových aut o více než 20 procent.

Dozvuky šrotovného

I když šrotovací prémie byla vyčerpána už 2. září, její vliv na prodeje stále doznívá. Objednaná auta totiž nejsou zákazníkům dodávána hned, ale zpravidla až po několika týdnech. „V září roste odbyt po skončení prázdnin vždy a navíc ještě pozitivně působí prémie,“ potvrdil mluvčí VDIK.

Během prvních tří čtvrtletí letošního roku vzrostl v Německu prodej nových aut o 26 procent na téměř tři miliony. VDIK už upravil svou prognózu pro celý tento rok, v němž by se mělo prodat 3,7 milionu vozů, což je o 600 tisíc více než loni.

Šrotovné spolklo pět miliard eur

Německo zavedlo takzvané šrotovné počátkem tohoto roku a vyčlenilo na něj dohromady pět miliard eur (zhruba 127 miliard korun). Na prémii ve výši 2500 eur měli nárok lidé, kteří si objednali nový automobil a současně nechali sešrotovat nejméně devět let starý vůz.