Soumrak japonského luxusu - Yohji Yamamoto bankrotuje

Tokio – Japonský módní dům Yohji Yamamoto požádal o ochranu před věřiteli. Firma se nedokázala vyrovnat s propadem poptávky, který přinesla hospodářská recese. Její dluh se vyšplhal na šest miliard jenů, tedy asi 1,2 miliardy korun, a překonal tak celkový majetek společnosti. Bankrot značky, která byla víc než třicet let symbolem japonské luxusní módy, je jen dalším důkazem, že ani světu nejbohatších se krize nevyhýbá.

Podle japonského zákona bude módní dům i nadále pokračovat ve své činnosti doma i v zahraničí. Firma dodala, že i slavný návrhář Yohji Yamamoto, po kterém se společnost jmenuje, bude pokračovat ve své práci.

Společnost vznikla v roce 1972. V roce 1981 představil Yamamoto svoji první kolekci v Paříži, jeho jednoduché černé šaty se však tehdy setkaly s nepochopením. O deset let později se stalo jeho minimalistické provedení uniformou módní komunity.

Věhlasné značky bojují o přežití

Krize se nevyhýbá ani jiným známým světovým značkám. Letos již vstoupila do konkurzního řízení francouzská módní ikona Christian Lacroix či italská společnosti IT Holding, která mimo jiné vlastní módní dům Gianfranco Ferré. Italský módní dům Versace pak oznámil, že do konce tohoto měsíce ukončí své obchodní aktivity v Japonsku a odejde ze země.

V posledních deseti letech vykazoval sektor s luxusním zbožím stabilní růst, vyjma roku 2003, kdy tržby kvůli rozšíření nemoci SARS v Asii doprovázenému poklesem poptávky po letecké přepravě klesly o pět procent. Tržby zůstaly stabilní dokonce i po teroristických útocích v USA v září 2001. Letos však zájem o luxusní zboží kvůli finanční a ekonomické krizi prudce klesl.

Podle Claudie D'Arpiziové z konzultační společnosti Bain & Co, která je odbornicí na trh s luxusním zbožím, budou tržby renomovaných světových značek letos i příští rok slabé. Obrat by mohl nastat až v roce 2011. V letošním roce mají tržby z prodeje luxusního zboží po celém světě klesnout o deset procent a v příštím roce zřejmě zůstanou na letošní úrovni.