Americké módní značky útočí na Evropu a Asii, doma mají útlum

New York - Stejně jako celá řada dalších odvětví je i luxusní móda závislá na ochotě lidí nakupovat. Ovšem ta v krizi zmizela. Jak dokládá i Marie Driscollová, analytička agentury Standard & Poor´s, spotřebitelé už nebudou letos a příští rok utrácet tolik jako v minulosti. Americkým značkám teď nezbývá, než se snažit zvyšovat svůj podíl i jinde ve světě a poohlížet se po trzích mimo Spojené státy.

Řadu módních společností nyní lákají Asie a Evropa. Firmy věří, že lidé zde budou výhledově utrácet víc, a chystají se jim vyjít vstříc. Existuje ale i další způsob, jak mohou luxusní značky získat větší oblibu - a tím je výprodej na speciálních internetových serverech. Značkové modely z často starších kolekcí tu bývají k dostání až se 75procentní slevou. „Vidíme tu opravdu silný růst, je to nový způsob. Myslím, že v následujích letech bude tahounem růstu v oblasti módního byznysu,“ vysvětluje vedoucí výzkumu společnosti Forrester Research Patti Evansová.

Sleva na luxus

Luxusní výrobky se tak dostávají do podvědomí širší veřejnosti. A protože se zprávy o výhodném nákupu šíří rychle, některým provozovatelům stránek odpadá nutnost reklamy. „Rosteme hlavně díky slovním doporučením. Na 70 procent lidí sem příšlo, protože jim to doporučil známý,“ dokládá i Alexis Maybanková, zakladatelka Gilt Groupe.

Online prodej vytlačil ve Spojených státech během recese prodej v kamenných obchodech. Celkově se ale maloobchodní tržby prudce propadly. Postupně se začínají zotavovat z krize až v posledních týdnech.

Móda a krize (zdroj: ČT24)