I přes krizi zůstávají klienti bank loajální

Praha – Klienti bank ve střední a východní Evropě a na Blízkém východně zůstávají i přes dopady krize ke svým finančním ústavům většinou loajální. Vyplývá to z průzkumu společnosti Synovate. Finančně chráněná se cítí valná většina klientů bank v České republice a v Saudské Arábii. Naopak nejistotou trpí Rusové. V Rusku uvedla více než třetina dotázaných osob, že se necítí dostatečně finančně chráněny. Podobný pocit mají rovněž zákazníci v Maďarsku, Bulharsku nebo na Ukrajině. Naopak v Česku sdílí tento pocit pouze pět procent dotázaných a v Saudské Arábii čtyři procenta.

Spotřebitelé ještě nejsou připravení přejít k jiné bance

"Finanční instituce musí tvrdě pracovat, aby znovu získaly důvěru svých zákazníků. Zdá se, že na většině trhů nejsou spotřebitelé ještě připraveni přejít k jiné bance: buď pro to, že těžkosti s tím spojené převažují nad očekávaným prospěchem, anebo kvůli nedostatku lepších alternativ, anebo proto, že jednotlivé banky nejsou bezpodmínečně vnímány jako viníci finanční krize," uvedl generální ředitel Synovate pro střední a východní Evropu a Blízký východ Kurt Thompson.

Zároveň ale čtvrtina spotřebitelů v Česku podle průzkumu očekává, že se jejich finanční situace v následujících šesti až dvanácti měsících zhorší. Celkem 28 procent lidí očekává zhoršení situace i v Maďarsku. Obdobně je tomu tak i v Bulharsku a Řecku. Naopak 62 procent klientů bank očekává zlepšení situace v Saudské Arábii a 39 procent v Rusku.

Mezinárodní banky mají podle průzkumu nejnižší důvěru v Maďarsku a v Řecku, kde je pozitivně hodnotilo pouze sedmnáct procent spotřebitelů. Místní banky naopak nejhůře hodnotí klienti v Rumunsku a na Ukrajině. Průzkum společnosti Synovate se uskutečnil od října do prosince loňského roku mezi tisíci zákazníky ve třinácti zemích střední a východní Evropy a na Blízkém východě.