Prodej dálničních známek je zhruba stejný jako loni

Praha - Zdražení dálničních známek na letošní rok motoristy od ježdění zásadně neodradilo. Kuponů pro osobní auta se do konce února prodalo zhruba stejně jako před rokem, pětinové zvýšení ceny se tak ve stejné míře promítlo do výnosů státu. Ten za známky na rok 2010 zatím utržil necelé dvě miliardy korun, zhruba o 300 milionů více než ve stejném období loni. Ročních známek řidiči koupili mírně více než loni, ačkoliv kupon na letošek stojí 1200 korun oproti loňské tisícovce. Roční známky se prodávají nejvíce právě počátkem roku, z celkového počtu vytištěných je již rozebráno sedmdesát procent.

Výrazně poklesl zájem pouze u měsíčních kuponů, kterých se zatím prodalo meziročně o třicet procent méně. U nich se cena zvýšila z 330 Kč na 350 Kč. Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka však příčinu menší poptávky nespatřuje ve zdražení, ale v omezení krátkodobého cestování kvůli krizi. „Krátkodobé známky využívají zhruba z poloviny zahraniční turisté, menší zájem proto může souviset s krizí a všeobecným útlumem cestování a rekreačních pobytů,“ řekl.

Známky si letos poprvé kupují jen řidiči osobních aut

Tržby z prodeje dálničních známek putují do Státního fondu dopravní infrastruktury. Letos poprvé si známky kupují pouze majitelé osobních vozů, všechny nákladní vozy nad 3,5 tuny hmotnosti platí od ledna mýtné.

Příští rok zřejmě zmizí samolepky i z osobních aut, neboť Parlament schválil zavedení takzvaných elektronických vinět. Kolem nich však stále panuje řada nejasností, neví se například, zda kromě poplatku za dálnice budou muset řidiči platit i zálohu za vinětu. Roční nabití viněty by mělo stát stejně jako letošní samolepka.