Moos: Elektronické viněty vytvoří ztrátu až osm miliard korun

Praha - Nový systém elektronických vinět, které mají od příštího roku nahradit dosavadní dálniční známky, bude v prvních letech ztrátový a do roku 2016 by se jeho prodělek měl pohybovat mezi čtyřmi až osmi miliardami korun. V Otázkách Václava Moravce to řekl Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT. Ministerstvo dopravy už požádalo společnost Kapsch, která v Česku vybudovala a spravuje mýtný systém, o vyčíslení nákladů na zavedení tohoto systému.

Zavedení elektronických vinět od příštího roku potvrdila v úterý sněmovna, zákon ovšem počítá s placením za časové období, stejně jako je tomu u nalepovacích známek. To však podle odborníků valný smysl nemá, navíc to bude dražší než systém samolepek.

„Poslanci schválili takový návrh, který bude v prvních letech skutečně ztrátový. Lze očekávat, že ve výhledu řekněme do roku 2016 se ta ztráta bude pohybovat od čtyř do osmi miliard korun,“ prohlásil Moos, podle kterého elektronický systém není zdaleka tak výhodný jako stávající řešení mýtného, které má mít do roku 2016 čistý výnos 22 až 23 miliard korun. „Zatímco v případě toho elektronického řešení je to pouhých 14 miliard korun,“ upozornil.

Ministerstvo se zatím k vinětám staví neutrálně

Někteří kritici systému elektronických vinět jeho dopad na státní rozpočet odhadli dokonce až na 12 miliard korun. Generální ředitel Kapsch ČR Karel Feix dnes ale tyto úvahy označil za „scestné“. Ztráta nového elektronického systému by podle ředitele úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic Václava Nestrašila zkrátila příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury, který dotuje stavbu a údržbu dálniční sítě.

Ministerstvo dopravy se dosud k zavedení vinět staví neutrálně a poukazuje na to, že jde o zákon z dílny poslanců. Ministr Gustav Slamečka v minulosti několikrát zopakoval, že je proti přenositelnosti vinět. Podle něj je rovněž logický přechod k platbám za ujetou vzdálenost. S tím však současný zákon nepočítá a navíc umožní přenositelnost vinět.

Nestrašil dnes nevyloučil variantu, že na dodávkách pro nový systém elektronických vinět by se mohly podílet i jiné firmy než jen společnost Kapsch, což nyní posuzují odborníci. Dodavatel části služeb by tak mohl být vybrán pomocí tendru. Nestrašil ale upozornil, že tento způsob je časově náročnější a výsledky veřejné soutěže by byly známy až na konci letních prázdnin.

Novela zákona o pozemních komunikacích podle něj počítá s tím, že u ročních kuponů nebudou motoristé platit zálohu 500 korun na elektronické krabičky. Záloha se má týkat pouze krátkodobých kuponů. MD zatím neví, kolik zavedení vinět bude stát, náklady má v nejbližší době vyčíslit firma Kapsch, která vybudovala a spravuje mýtný systém. MD věří, že většina nákladů by se splácela až z výnosů systému, v letošních rozpočtech resortu na viněty žádné peníze nejsou.

Nový úsek D1
Zdroj: ČT24