Geely nalije do Volva 900 milionů dolarů

Šanghaj - Největší čínská soukromá automobilka Geely, který koupila od svého amerického konkurenta Fordu švédské Volvo, hodlá do své nové značky investovat 900 milionů dolarů (asi 17 miliard korun). Oznámil to prezident Geely Li Šu-fu. Číňany teď čeká náročný úkol – vrátit ztrátové Volvo do zisku. Zároveň ale skýtá ohromnou příležitost. Nabízí Geely šanci využít zahraniční značku k posílení prodejů na čínském trhu, který je největším odbytištěm automobilů na světě.

Čína, která loni vystřídala Spojené státy na pozici čelního světového trhu s automobily, se stala pro automobilky bezpečným přístavem v rozbouřených vodách ekonomické krize. K návratu k profitu by podle odborníků mohla pomoci i Volvu.

„Čína představuje klíčový trh pro snahy prezidenta Li zlepšit výsledky Volva,“ uvedl analytik IHS Global Insight John Zeng. „Pokud se mu podaří udělat Volvo ziskové v Číně, pomůže mu to minimálně vyrovnat ztráty z evropských aktivit a udržet ho v činnosti,“ zdůraznil. Zahraniční trhy jsou pro Geely sice také důležité, avšak oživit prodej Volva v Evropě a ve Spojených státech bude jen těžko proveditelné.

Volvo a Geely budou jako bratři

Geely Volvo koupila za 1,8 miliardy dolarů, což je méně než třetina toho, na kolik tato značka přišla v roce 1999 předchozího majitele – Ford. Ten za Volvo zaplatil 6,5 miliardy dolarů. Celkem chce Geely do Volva investovat 2,7 miliardy dolarů. Zbývajících 900 milionů použije na rozšíření výroby.

Podle prezidenta Geely se nechystá žádné spojování automobilek. Obě budou fungovat samostatně. „Volvo pochází ze Severní Evropy a je zakořeněno ve Švédsku. Volvo by již nebylo Volvem, pokud by bylo z této země vytrženo,“ prohlásil Li. „Geely a Volvo budou v budoucnosti jako bratři, ne jako otec a syn,“ dodal. Geely chce zachovat i závody Volva v Belgii. To je velkou výzvou, která zatím neměla žádné větší zahraniční aktivity.

Geely čeká nelehký úkol

„Geely si musí položit otázku, proč Volvo nebylo v minulosti úspěšné a co je potřeba udělat pro to, aby bylo úspěšné nyní,“ míní senior ředitel strategické poradenské služby J.D. Power Asia Pacific John Bonnell.

Li chce vrátit Volvo do zisku během dvou let. Kromě evropských aktivit značky plánuje rovněž otevření továrny v Pekingu. Ta by měla vyrobit 300 tisíc automobilů značky Volvo ročně, a zdvojnásobit tak dosavadní produkci tohoto brandu.

Geely je nyní největší čínskou soukromou automobilkou. Její charismatický prezident Li ji vybudoval prakticky z ničeho. Za méně než dvě dekády se mu z Geely podařilo udělat desátou největší automobilku v Číně.

Logo čínské automobilky Geely, která se stala novým majitelem Volva.
Zdroj: ČT24
Vydáno pod