Stavební firmy čekají těžké časy, veřejné zakázky nejsou k mání

Praha – Veřejné stavební zakázky se v prvním čtvrtletí propadly o víc než 40 procent. Jejich hodnota tak klesla na 22,3 miliardy korun. Nejvíc se však propadly veřejné zakázky do dopravních staveb, a to o 77 procent na 4,6 miliardy korun. Vyplývá to z nejnovější analýzy inženýrské a poradenské společnosti ÚRS Praha. Na rozsáhlé stavby stát totiž nemá peníze. V loňském roce držely stavebnictví nad vodou státní zakázky. Bez nich by na tom čeští stavaři byli mnohem hůř. S přelomem roku ale poptávku po stavebních pracích výrazně omezil i veřejný sektor.

Za první tři měsíce letošního roku získalo veřejné zakázky 345 firem. Největší objem zakázek v peněžním vyjádření i největší tendr v prvním čtvrtletí vyhrála společnost OHL ŽS. Tím byla stavba Mezinárodního centra klinického výzkumu v areálu Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně v hodnotě 2,4 miliardy korun včetně daně z přidané hodnoty.

Dopravní firmy si pohoršily nejvíce

Stavebních zakázek od veřejného sektoru ubylo (zdroj: ČT24)

Propad se nejvíce dotkl dopravních firem. Veřejné zakázky spojené s výstavbou silnic a dálnic klesly meziročně o víc než  tři čtvrtiny. Přitom dopravní infrastruktura hraje ve veřejných stavebních zakázkách tu nejdůležitější roli. „Vláda nám od loňského roku zakázala zahajovat jakékoliv nové dopravní stavby, takže my se v tuto dobu soustředíme pouze na dostavbu staveb, které byly zahájeny v minulých letech,“ uvádí Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy.

Objem peněz ve fondu dopravní infrastruktury se sice oproti minulému roku povedlo navýšit z 90 na 96 miliard korun, přesto to ale není dost. „Jestli hovoříme o tom, že se stavebnictví dostane do problémů, a to bez ohledu na zimu a bez ohledu na to, že nám klesla stavební produkce o 25 procent, tak to dno má české stavebnictví v letošním roce ještě před sebou,“ uvádí prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš

„Největší drama nás čeká pro rok 2011, 2012, kde bude končit úvěr EIB, výrazně nám klesnou národní zdroje, samozřejmě klesnou peníze z EU. Takže ta dramata z pohledu zajištění financování dopravní infrastruktury jsou před námi, jsou před státem, jsou před firmami.“

Zakázky stavebním firmám nejspíš nezařídí ani tvrdá zima, po které potřebuje mnoho silnic rozsáhlé opravy. Ředitelství silnic a dálnic se totiž o hlavní komunikace stará převážně samo, bez využití externích firem.

Vydáno pod