Nakupování na internetu – pro Čechy samozřejmost

Praha - Nákupy na internetu nejsou pro Čechy ničím neobvyklým. Služby internetových obchodů využívá 95 procent lidí, kteří mají připojení k síti. Téměř polovina z nich utratí do 10 tisíc korun za rok. Nejčastěji Češi využívají internet k pořízení elektroniky, výjimkou ale nejsou ani nákupy oblečení. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mediaresearch pro Asociaci pro elektronickou komerci.

Polovina lidí nakupuje na internetu alespoň jednou za čtvrt roku, pět procent pak nejméně jednou za týden. Pětina lidí v elektronických obchodech utratila přes 20 tisíc korun, naopak více než třetina vydala za nákupy touto formou do pěti tisíc korun.

Na internetu lidé nejvíce utráceli především za stolní nebo přenosné počítače a počítačový hardware, které tvořily 45 procent všech nákupů. Přibližně třetina lidí v posledním roce nakoupila oblečení či boty, mobilní telefony a jejich příslušenství, domácí spotřebiče a knihy.

V některých oblastech už internetové obchody zvítězily nad tradičními kamennými prodejnami. Jde hlavně o počítače, hardware, software a elektroniku všeobecně. Postupně roste i kategorie oblečení, sportovního vybavení nebo hraček. „Další nárůst v oblasti internetového nakupování lze do budoucna očekávat v oblasti elektronického zajišťování vstupenek na kulturní či sportovní akce a zařizování dovolených a vůbec záležitostí spojených s cestováním,“ uvedl Jan Mazal z Mediaresearch.

Okolo 99 procent nakupujících je na základě svých osobních zkušeností z posledního roku s nakupováním převážně spokojeno. Přes tři čtvrtiny uživatelů však při nakupování vnímá ohrožení možnými riziky. Největší obavy mají lidé z finančních podvodů, podvodů týkajících se kvality produktů a reklamačních podmínek. Před riziky nákupu po síti nedávno varovala Česká obchodní inspekce.