Výrobky fair trade jdou na odbyt, Češi za ně loni utratili 50 milionů

Praha - Spotřeba výrobků s označením fair trade, které je symbolem takzvaného spravedlivého obchodu, loni v tuzemsku vzrostla o 22 procent, Češi za ně utratili rekordních 50 milionů korun. Nejvíce lidé nakupují kávu, čaj, čokoládu a další cukrovinky. Nejčastěji si pro ně chodí do prodejen biopotravin a zdravé výživy. Rychle ale také narůstá objem těchto potravin prodaných v maloobchodních řetězcích.

„Nárůst spotřeby fair trade produktů v České republice je velmi rychlý, od roku 2005 se zvýšil o 1600 procent,“ upřesnil předseda Asociace pro fair trade Jiří Hejkrlík. S růstem poptávky se rozšiřuje také sortiment. Na konci roku 2009 bylo v nabídce přibližně 2500 výrobků. Zatím se prodávají jen trvanlivé potraviny nebo řemeslné výrobky. V zahraničí rozšířené ovoce s označením fair trade se zatím v tuzemských prodejnách neobjevilo.

Fair trade je způsob obchodu s drobnými pěstiteli z rozvojových zemí, který podporuje férovější přístup k mezinárodnímu obchodu a klade důraz na jeho sociální a ekologické rozměry. Systém spravedlivého obchodu fair trade se snaží zajistit výrobcům výdělek, který jim za jejich práci náleží. Část zisku putuje do společného fondu, z něhož se financují projekty sociálního rozvoje a ochrany životního prostředí.