Budoucnost ČSA se neobejde bez rušení linek a propouštění

Praha – České aerolinie skončily v loňském roce v 3,7miliardové ztrátě, dopadly tedy hůře, než se předpokládalo. Nepříznivou hospodářskou situaci, která dokonce loni v létě hrozila krachem letecké spolešnosti, je potřeba urychleně řešit. Podle ministra financí Eduarda Janoty ozdravný plán, který dnes schválila vláda, počítá mimo jiné se snížením počtu letadel o třetinu a počtu zaměstnanců až o desetinu. Některé činnosti ČSA vyvedou do dceřiných společností, které v případě potřeby následně rozprodají. V souvislosti se zmenšením flotily bude firma muset výrazně upravit letový řád.

„Společnost by jednoznačně měla být do roku 2012 v černých číslech,“ míní Janota. Cesta k tomu ale nebude jednoduchá, neobejde se bez propouštění ani prodeje majetku. Mezi základní stavební kameny restrukturalizace patří další vyčleňování některých činností do dceřiných společností, které buď prokážou na trhu konkurenceschopnost, nebo se jich aerolinie zbaví. Ministr jmenoval například charterové lety nebo údržbu letadel.

ČSA se mají soustředit na svůj hlavní byznys, kterým je provozování sítě pravidelných linek, na tom se shoduje vláda i management aerolinek. „Mateřská společnost se bude víc zaměřovat na svůj hlavní předmět podnikání, kterým je pravidelná letecká přeprava. Prostřednictvím svých dceřiných společností pak bude nabízet specializované služby,“ vysvětlila mluvčí aerolinek Hana Hejsková.

Loni skončily ČSA v rekordní ztrátě. Na každém cestujícím, který si u nich koupil letenku, prodělaly tisíc korun. Ještě v roce 2008 přitom hospodařily s půlmiliardovým ziskem. Nutno ovšem podotknout, že ho dosáhly především prodejem části svého majetku. Za poslední léta se firma zbavila aktiv v hodnotě zhruba šesti miliard korun.

České aerolinie nyní zaměstnávají zhruba 3 300 zaměstnanců, další stovky pracují pro dceřinou společnost pro odbavení letadel. Firma provozuje 49 letadel. Jejich počet by ale měl brzy klesnout. Nejdříve se ČSA zbaví dvou airbusů A310, které létaly do New Yorku. Deset let staré stroje chtějí aerolinky do konce červana vrátit leasingové společnosti.

Bez restrukturalizace nebude co privatizovat

„Primární je teď udělat ČSA efektivním podnikem, pak bude co privatizovat. Pokud se ukáže, že situace v ČSA nemá takové řešení, pak nebude co privatizovat,“ varoval analytik Patria Finance Petr Kováč.

Situaci ČSA komplikuje sporný úvěr od Osinku

Vláda se dnes zabývala také úvěrem, který dostaly aerolinie loni od státní firmy Osinek. 2,5miliardová půjčka se nezamlouvá Evropské komisi, která zkoumá, zda se nejednalo o nedovolenou státní podporu. Pokud by se podezření potvrdilo, aerolinky by musely peníze nejspíš vrátit. „Jsem přesvědčen, že tento úvěr byl postaven na základě tržních podmínek,“ prohlásil Janota.

A ministr se o tom chystá přesvědčit i Evropskou komisi. „My si myslíme, že kroky, které se realizují ve společnosti, přesvědčí Evropskou komisi, že se hledají restrukturalizační kroky, že se realizují opatření, která i ve vztahu k jiným společnostem nijak nevybočují z rámce tržních podmínek,“ uvedl ministr s tím, že o schváleném restrukturalizačním plánu bude hned zítra komisi písemně informovat.

Ministr rovněž zopakoval záměr vlády úvěr od Osinku kapitalizovat, tedy vyměnit jej za navýšení majetkového podílu státu. To by mělo podle vlády posílit cash flow společnosti a ulehčit jejímu hospodaření.

  • Dceřinné společnosti ČSA autor: ČT24, zdroj: MF http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1621/162054.jpg
  • Ministr financí Eduard Janota autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1457/145674.jpg
Vydáno pod