24 000 dětí se učilo, jak se nezadlužit

Praha - Rady, jak se nezadlužit a dobře spravovat rodinný rozpočet, v posledních dnech dostávalo na 24 000 dětí, které se zúčastnily prvního ročníku celostátní soutěže Finanční gramotnost pro žáky základních a středních škol. Podle organizátorky soutěže Izabely Noveské z obecně prospěšné společnosti Finanční gramotnost neznají děti z bohatších rodin vůbec hodnotu peněz a neumí s nimi hospodařit. Žáci proto museli odpovídat třeba na to, co je úvěr nebo jaké položky musí z výplaty zaplatit jako první. Nejlepších 84 soutěžících z celé republiky se dnes utkalo v prostorách České národní banky.

Také ministerstvo školství si uvědomuje důležitost takové výuky, a od září proto zavedlo finanční gramotnost i do školních osnov. Podle ministryně školství Miroslavy Kopicové totiž generace rodičů dnešních dětí nemá o investování peněz, půjčkách a podobných věcech velké povědomí, proto se rodiny snadno dostávají do dluhové pasti: „Tyhle děti už ty problémy mít nebudou.“ Vítězným týmem se stali žáci ze ZŠ Dukelská ve Strakonicích: „První kolo jsme soutěžili z domova, další už ze školy. Takže jsme se přihlásili sami.“

Dětem je třeba říct, že v budoucnu budou muset platit například za nájem

Reportáž Michala Keborta (zdroj: ČT24)

Podle Noveské stojí za velkým zájmem dětí zejména aktivní učitelé. Někteří si prý totiž nevěděli s výukou finanční gramotnosti rady, díky testovým úlohám však zjistili, jak se dá tento předmět učit hravou formou. Děti například odpovídaly na to, jaký je hlavní znak embosované platební karty nebo jak by naložily s dvacetitisícovou výplatou. Některé žáky sedmých či osmých tříd prý třeba vůbec nenapadlo, že by měli prvně zaplatit nájem a inkaso. „Vůbec nevěděli, že se takové věci platí,“ upozornila Noveská.

Děti z chudších rodin mají obecně lepší povědomí o penězích. Důvodem je především fakt, že se zde o penězích mluví a rodiče dítěti třeba vysvětlují, proč si některé věci nemohou dovolit.

O soutěž byl velký zájem

Soutěž Finanční gramotnost přitom bojuje v tvrdé konkurenci zavedených akcí, jako jsou třeba matematické či zeměpisné olympiády. Přesto co do počtu účastníků letos obsadila šesté místo, jak dokládá i organizátorka soutěže Barbora Jandová: „Děti evidentně mají o toto téma zájem a chtějí se o něm více dozvědět.“ Její slova potvrzuje i Kopicová: „My vyhlašujeme asi 70 soutěží - a v podstatě takový zájem, jako je o tuto oblast, jsme ještě nezaznamenali.“

Finanční gramotnost v roli soutěže doplnila aktivity v rámci letošního Roku boje proti chudobě a sociálnímu vyloučení. Program na vzdělávání dospělých v oblasti financí a bankovnictví připravuje také ministerstvo financí, v pondělí pak návrh bude mít na stole vláda.

Vydáno pod