I'm lovin' it – první stánek otevřeli bratři McDonaldové ještě za války

Praha - Žluté oblouky představující logo McDonald's vyrostly za půlstoletí po celé planetě. Lidé různé barvy pleti, rasy i vyznání mají v oblibě hamburgery, jejichž příběh začal nedaleko Plzně. Odtud pocházel otec amerického podnikatele Raye Kroce, který byl zprvu jen obyčejným obchodníkem s mixéry. Pak ale potkal bratry McDonaldy a jejich bufety se mu zalíbily natolik, že si sám jeden otevřel. Pro Američany je mužem, který doslova změnil Spojené státy. Řadí se po bok velikánů typu Henryho Forda či Johna Rockfellera.

„Vtip vložit karbanátek mezi dva chleby vznikl údajně v Hamburku někdy v roce 1891. Američtí námořníci si to tam velmi oblíbili a přinesli do Ameriky. To je ale jen jedna z mnoha teorií,“ podotkl gourmet-kritik Vladimír Poštulka.

Úspěch impéria byl založen na dokonale propracované manažerské práci, marketingu a reklamě. Standardizované postupy a metody práce, které Kroc prosadil, ulehčily fungování restaurací a snížily náklady na minimum. Kroc navíc dokonale využil média k propagaci svých restaurací, pomocí nichž McDonald's vytvořil nový styl a stal se symbolem popkultury.

Projekt měl úspěch a Kroc začal svými karbanátky zdatně zaplavovat svět. V devadesátých letech 20. století firma oslavila prodej padesátimiliardtého hamburgeru. Když dorazil McDonald's do Moskvy, stála před první otvíranou restaurací v lednu 1990 fronta delší než před Leninovým mauzoleem. A první restaurace v Pekingu obsloužila za první den na 40 tisíc Číňanů.


Koncern je pověstný disciplínou svého personálu, který tvoří uniformovaná armáda pěšáků s kšiltíkem, barevnou jmenovkou a úsměvem. Pracují na jednoduchém nápadu: do oboru rychlého občerstvení byl přenesen systém montážních linek. Úkol je rozložen na komponenty a každý pracovník je odpovědný jen za jeho malou část. Dalšími zaklínadly jsou akční plány, systém povinného školení, uniformy, tykání, rotace kádrů (zelená, modrá, bílá, zlatá jmenovka). A k tomu celou restauraci neustálé někdo uklízí.

V roce 1991 bylo otevřeno více restaurací v zahraničí než ve Spojených státech, na začátku roku 1995 už se vytvořila více než polovina zisku společnosti mimo USA. Do Evropy přišel McDonald's váhavě a rozšířil se až poměrně nedávno - na konci sedmdesátých a na začátku osmdesátých let.

První restauraci s rychlým občerstvením, která byla předchůdkyní budoucí sítě McDonald's, otevřeli 15. května 1940 bratři McDonaldové, Richard a Maurice zvaný Mac, v San Bernardinu v Kalifornii. Hlavní myšlenkou bylo omezením jídelního lístku a snížením ceny rychle obsloužit velké množství zákazníků. Pak se objevil český emigrant Ray Kroc, kterého zaujal efektivní způsob obsluhy, a tak se s bratry dohodl a stal se jejich licenčním agentem. V roce 1955 bratři prodali exkluzivní právo k provozování restaurací právě Krocovi, který 15. dubna 1955 otevřel v Des Plaines v Illinois první restauraci McDonald's. Zcela tehdy zavrhl původní projekt prodeje hot dogů a přešel na hamburgery. V roce 1961 Kroc oba bratry vyplatil a stal se neomezeným pánem McDonaldu. Ve svých restauracích nabízel zprvu jen hranolky, hamburger a mléčný koktejl. Společnost nakonec v roce 1965 vstoupila na burzu. Do Česka McDonald's přišel až tři roky po listopadu 1989 - první restaurace byla otevřena v Praze ve Vodičkově ulici 20. března 1992.

Vydáno pod