ČSA se propouštění vyhnout nemůžou, připouštějí piloti

Praha – Plán na restrukturalizaci Českých aerolinií v podobě, v níž ho připravilo vedení společnosti, je oprávněný. Uznala to organizace pilotů CZALPA poté, co si nechala vypracovat vlastní analýzu k situaci ve ztrátových aerolinkách. Piloti dokonce připustili i odchod lidí z vlastních řad, k jakékoliv redukci však podle nich může dojít jen po důkladném zvážení a vzájemné konzultaci.

„Nám se ty kroky samozřejmě nelíbí, ale když povedou k záchraně společnosti, jsme ochotni je za určitých podmínek připustit,“ řekl prezident CZALPA Filip Gaspar. Hlubokou ztrátu, která loni činila téměř čtyři miliardy korun, piloti připisují bývalému vedení prezidenta Radomíra Lašáka. „Kdyby změny přišly před rokem, mohly být menší. To nás nejvíc štve,“ dodal pilot.

Piloti budou postupně odcházet

České aerolinie dnes zaměstnávají 460 pilotů; restrukturalizace, která počítá s výrazným zmenšením flotily, přitom může ovlivnit kariéru desítek z nich. Zhruba 40 pilotů možná opustí firmu už letos na podzim, stejný počet zřejmě odejde v následujících dvou letech.

Michal Mejstřík, předseda dozorčí rady ČSA:

„Nezávislé studie potvrzují, že je díky restrukturalizaci značná šance vrátit se na cestu nikoliv vysoce výnosného byznysu, ale na cestu, kde se budou poskytovat smysluplné služby moderním způsobem.“

Vedení podle CZALPA přislíbilo pilotům pomoc při hledání nového uplatnění v zahraničí. „Snahou ale je, aby piloti zůstali zaměstnanci ČSA a byly ze strany firmy dočasně pronajati do zahraničí. Pak by se využilo přirozené fluktuace a celkový počet propuštěných by se mohl razantně snížit,“ uvedl Gaspar.

Piloti dnes varovali před možnými zásahy politiků do vedení společnosti. Podle nich do ztráty firmu přivedli „nekompetentní politicky dosazení manažeři“; před současným šéfem Miroslavem Dvořákem společnost vedli jako prezidenti Radomír Lašák a Jaroslav Tvrdík. Tvrdík zakončil své působení půlmiliardovou ztrátou za rok 2005, za Lašákův poslední rok 2009 skončila firma 3,7 miliardy v minusu.

Dvořákův záchranný plán počítá spolu s redukcí flotily i s omezením počtu linek jen na nejvýnosnější spoje, vyčleněním některých činností, například charterů nebo údržby, do dceřiných firem nebo sjednocením flotily na značce Airbus. Co se týče linek, hovoří se o opuštění více než deseti destinací, žhavým kandidátem na zrušení jsou podle informací některých médií třeba lety do Londýna. Žádané kapacity, takzvané sloty, na letišti Heathrow by pak firma mohla prodat a vylepšit si tak hospodaření.