Za bytem po home stagingu se často jen zapráší, už i v Česku

Praha – Při prodeji bytu či naopak jeho výběru hraje velkou roli nejen jeho dispozice, ale i dojem, jaký v zákazníkovi zanechá. Tohoto úkolu se chopil nově vzniklý obor (alespoň pro Česko), tzv. home staging. Spočívá v designové i psychologické úpravě bytu před tím, než jde na realitní trh. Realitní trh je totiž dle mnohých džungle, a kdo v ní chce přežít, musí tvrdě bojovat. Také z toho důvodu je čím dál tím důležitější nemovitosti správně prezentovat.

„Snažíme se vyzvednut klady nemovitosti, ale chyby v žádném případě nezakrývat. Nejsou to taky renovace, jsou to spíš drobné úpravy, kosmetické úpravy, aby se potenciální klient cítil v té nemovitosti příjemně,“ prezentuje obor Jitka Kobzová, zakladatelka home stagingu v ČR.

Využití home stagingu

  • prodej nemovitostí
  • pronájem nemovitostí
  • prodej nebo pronájem vzorových bytů
  • prodej nebo pronájem komerčních prostorů
Reportáž Veroniky Markové (zdroj: ČT24)

„V tuhle chvíli je to nejlepší doba, kdy s tím přijít na trh. Trh s nemovitostmi je totiž nafouklý, je jich hodně v prodeji. Ovšem lidí, co jsou bonitní nebo dosáhnou na hypotéku, už není tolik,“ vysvětluje současnou situaci na českém realitním trhu Jiří Hluchý, jednatel společnosti JH Invest. Podle něj se cena bytu po kosmetických úpravách zpravidla zvedá: „Když dám příklad, byt za 3,5 milionu korun je po home stagingu možné prodat zhruba o 200 tisíc dráž.“

Jeho slova z části potvrzuje i Kobzová a dodává: „Záleží na realitním trhu. Co mohu potvrdit, tak náklady, které se s tím pojí, se mohou přidat do ceny, která je žádaná.“

Byt po home stagingu se prodá o 78 procent rychleji

Dle statistik Real Estate Staging Asociation se nemovitost po home stagingu prodá o 78 procent rychleji, v průměru za 37 dní. Možné navýšení na ceně představuje až 7 procent jeho hodnoty. Home staging přitom jako samostatný obor vznikl ve Spojených státech, kdy s ním koncem 70. let přišla Barbara Schwarz. Pracovala na něm pět let a pak ho nabídla realitním kancelářím.

„Já jsem přišla k home stagingu před třemi lety, když jsem se stěhovala z Kuvajtu do Londýna a hledala jsem si byt k pronájmu,“ uvádí například Kobzová a dodává: „Přiblížila jsem se do Evropy a řekla si, že bych si koupila byt v Praze. Začala jsem jezdit na prohlídky a viděla jsem situaci na trhu, jak jsou nemovitosti špatně připravené k prodeji. A tam vznikla myšlenka, že bych s tím snad mohla přijít do České republiky.“

Třeba ve Velké Británii, Spojených státech i Kanadě projde více než polovina nemovitostí home stagingem dříve, než je vůbec na trhu nabídnuta. Navíc home staging je v Česku zatím na trhu realit nováčkem. Makléřům však už začíná přicházet do povědomí. Určen je pro všechny typy nemovitostí - staré byty, ale i luxusní domy.

Jitka Kobzová mluví o nejdůležitějším – ceně za home staging

„Je důležité, aby cena, za kterou se nemovitost prodává, byla reálná. Pokud není ani optimistická, tak žádný home staging nepomůže. Základní home staging může trvat jeden den, možná dva. Jestli je to jen konzultace a majitel si to udělá sám, stačí jen 2 hodinová konzultace, kde homestager poradí, co se dá s nemovitostí udělat. Konzultace se pohybuje kolem tří až pěti tisíc. Pokud se dodělávají některé věci, jedná se až o 10 tisíc. Záleží, jak majitel nemovitosti nebo realitka tuhle službu pojme. Může to být 10 tisíc, ale částka může jít až do 100 000 tisíc.“

Home staging si často lidé pletou s úklidem nebo designem. Jeho podstata se přitom skrývá jinde - je to vyjmutí domova z domu nebo bytu. „Při návrhu interiéru se designér řídí tím, jaký má klient v oblibě styl i barvy. Při home stagingu se snažíme zaujmout co největší skupinu potenciálních zájemců, a proto se snažíme nemovitost udělat neutrální,“ dodává Kobzová.

  • Americký rodinný dům autor: ČT24, zdroj: Wikipedia http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1063/106223.jpg
  • Pracovna autor: BoConcept, zdroj: BoConcept http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/87/8651.jpg