Češi holdují nákupům na internetu méně než ostatní Evropané

Praha - Češi jsou při nákupech na internetu stále zdrženlivější než obyvatelé některých dalších evropských zemí. Vyplývá to z průzkumu Barometr Cetelem 2010, který byl proveden ve 12 státech. Obliba internetových obchodů ale v posledních letech v Česku rychle roste. Celkem Češi v roce 2009 podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mohli utratit v internetových obchodech rekordních 26 až 27 miliard korun, za rok 2008 odborníci očekávali tržby 22 miliard Kč.

Zhruba 56 procent Čechů si podle průzkumu umí představit, že by domácí spotřebiče místo v kamenných prodejnách nakupovali na internetu, zatímco průměr ve sledovaných evropských zemích činil 50 procent. U ostatních kategorií zboží je ale tento ukazatel v Česku vždy nižší. V případě knih, CD a videoher činí 50 procent, což je o 18 procentních bodů méně než průměr ostatních sledovaných zemí.

Podobná situace panuje u zboží a služeb z kategorie volného času a cestování, audiovizuální a výpočetní techniky, oděvů či nábytku. Průzkum byl kromě Česka proveden v Německu, Belgii, Španělsku, Francii, Itálii, Portugalsku, Velké Británii, Maďarsku, Polsku, Rusku a na Slovensku.

Na internetu nakupují skoro všichni Češi s připojením

Podle dubnového průzkumu společnosti Mediaresearch ale na internetu už nakupovalo 95 procent Čechů, kteří mají internetové připojení. Téměř polovina z nich utratila do 10 tisíc korun za rok. Polovina lidí nakupuje na internetu alespoň jednou za čtvrt roku, pět procent pak nejméně jednou za týden. Pětina lidí v elektronických obchodech utratila přes 20 tisíc korun, naopak více než třetina vydala za nákupy touto formou do 5 tisíc korun.

Lidé na internetu nejvíce utráceli především za stolní nebo přenosné počítače a počítačový hardware, které tvořily 45 procent nákupů. Přibližně třetina lidí v posledním roce nakoupila oblečení či boty, mobilní telefony a jejich příslušenství, domácí spotřebiče a knihy. Češi při nákupech na internetu stále nejvíce hledí na cenu nabízeného zboží, avšak už značná část zákazníků dává přednost kvalitním internetovým obchodům, se kterými mají dobrou zkušenost.