Žaluda se nemohl dívat na utrácení peněz ČD Carga, proto musel jednat

Praha – Nové vedení ČD Carga chce zastavit tendr na nákup potravinářských vagonů. Ušetří tak 175 milionů korun. Za podezřelý tendr spolu se špatným hospodařením a bráněním forenznímu auditu bylo minulý týden odvoláno představenstvo ČD Carga. Dnes se ovšem ukázalo, že byl tendr v pořádku. V návaznosti na odvolání představenstva v čele s Josefem Bazalou rezignovali na své posty postupně i personální ředitel Pavel Koucký a provozní ředitel Oldřich Mazánek, kterého dnes následoval i jeho zástupce Jiří Witiska.

Odcházející manažeři tvrdí, že nové představenstvo v čele s generálním ředitelem Českých drah Petrem Žaludou začalo realizovat kroky, které ČD Cargo destabilizují a poškodí. Přidávají, že kvůli jednání nového představenstva od firmy odcházejí i zákazníci. Mazánek například tvrdí, že ve směru z Polska do Rakouska už ubylo 31 vlaků týdně. Žaluda však uvádí, že podnik poškozovali především původní manažeři a k ubývajícím vlakům řekl, že jde o záležitost, která je mnohem dlouhodobější.

Původní představenstvo se bránilo auditu, Žaluda prý musel jednat

Předseda představenstva ČD a ČD Carga Petr Žaluda

„Z okruhu obdržitelů informací byly opakovaně vyřazovány jak mateřská společnost, tak řídicí výbor, tak dozorčí rada, což považuji za skandální, že by se o výsledcích auditu, případně o jeho průběhu, nesměl dozvídat jak akcionář, tak hlavně zadavatel toho auditu, ani jeho kontrolní orgány.“

Odvolání původního představenstva bylo podle Žaludy nezbytné, protože hrozilo pokračování škod a snižování hodnoty společnosti. Firma loni vykázala ztrátu 380 milionů korun a v 1. čtvrtletí byl propad 50 milionů korun. Bývalé vedení navíc plánovalo nakoupit sto potravinářských vagonů za údajně nevýhodných podmínek. Cargo tyto vozy navíc nepotřebuje, protože tvoří jen dvě procenta jejího obratu. Dnes se však ukázal opak.

„Zakázka na 50 vozů na přepravu agrárních produktů vychází z obchodních potřeb společnosti ČD Cargo a je součástí investičního a podnikatelského plánu pro rok 2010, který schválilo i představenstvo Českých drah,“ uvádí se ve zprávě, kterou vydalo ČD Cargo. Podle zprávy nebylo výběrové řízení dosud uzavřeno. „Předseda představenstva ČD Petr Žaluda měl pravděpodobně o této záležitosti nepravdivé informace,“ uvádí ČD Cargo ve zprávě, jíž podepsal ředitel marketingu a komunikace Zdeněk Větrovec.

Tisk bývalé vedení také zpochybňoval

Pochybnosti o původním vedení se však dříve objevovaly i v tisku, nebyly tedy zcela neopodstatněné. Proto se Žaluda rozhodl jednat. Bazalův tým prý rovněž bránil provedení forenzního auditu a zveřejnění jeho výsledků. To potvrdila i průběžná zpráva auditora. Dokonce se mluvilo i o tom, že po republice jezdily vlaky složené z prázdných vagonů, aby se zamaskovalo, kolik jich ČD Cargo nakoupily. Žaluda to však považuje za zcela šílené a zprávě nevěří.

Předseda představenstva ČD a ČD Carga Petr Žaluda

„Rozhodl jsem se jít do určitého osobního rizika, protože jsem do minulého týdne, kdy jsem se rozhodl odvolat představenstvo ČD Carga, vycházel především z indicií. Na základě současných informací z auditu musím prohlásit, že odvolání bylo nezbytné.“

Vedení tvrdí, že za špatné výsledky může krize

Podle Bazaly postupovalo bývalé vedení při poskytování informací o auditu podle zákona a vedení drah včetně Žaludy k nim mělo přístup. Relativně zhoršené hospodaření v minulém roce prý způsobila ekonomická krize. Český dopravce přitom ale vykázal výrazně nižší ztrátu než konkurenti ze Švýcarska, Rakouska, Polska, Slovenska nebo Francie a letos v dubnu se vrátil k zisku.   

„Unáhlený postup ze strany představenstva Českých drah bude mít za následek závažné škody v hospodaření společnosti ČD Cargo, mimo jiné také proto, že nové představenstvo nemá v oboru nákladní železniční dopravy žádné zkušenosti. Celá řada obchodních jednání a činností, které byly vedeny a prováděny odvolaným představenstvem, je již nyní narušena,“ uvedl Bazala.

Nového generálního ředitele by mělo představenstvo podle Žaludy vybrat na základě výběrového řízení. Ostatní členy vedení chce nahradit pracovníky z firmy i zvenčí. Fungování společnosti s 10 tisíci zaměstnanci není podle něj odchodem několika klíčových manažerů ohroženo.

Odvolávat ano, ale v součinnosti s ministrem dopravy

Podle redaktora Hospodářských novin Martina Maříka byla forma odvolání nevhodná. Žaluda měl podle něj buď počkat na výsledky auditu, a pokud bylo dokončení auditu nemožné, měl alespoň jednat v součinnosti s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou. Ten ale o plánovaném odvolání nic netušil.

Podle Maříka je pozice Žaludy dost silná. Potenciálním kandidátem na nového ministra dopravy je navíc Petr Bendl. Tomu se sice taky Žaludův postup příliš nezamlouvá, jako bývalý ministr dopravy se však už za něj jednou postavil. Dodává, že si myslí, že Žaludův post není bezprostředně ohrožen.

Kam bude nyní ČD Cargo směřovat?

ČD Cargo teď za prioritu považuje dokončení auditu, aby bylo zřejmé, za jakou část může za výsledek v prvním čtvrtletí krize a z jaké části se na něm podepsalo bývalé vedení. Společnost má také necelý měsíc na to, aby doplnila vedení o odborníka, jinak jí hrozí, že přijde o licenci. „My jsme o tom problému samozřejmě věděli, nechali jsme jedno místo v představenstvu volné a jméno tohoto odborníka by mělo být do konce tohoto týdne známo,“ vyvrací spekulace Žaluda.

Současné vedení podle Žaludy také připravuje strategický plán pro roky 2011 až 2013 a hledá způsoby, jak společnost rozvíjet, aby se z ní stala úspěšná firma. Letos by podle původních plánů měla firma zůstat v plusu, podrobnosti ale ukáže právě až audit.

Vydáno pod