Banky z nás dřou kůži, od léta ještě zdražují

Praha – Jen na bankovních poplatcích loni každý Čech průměrně zaplatil 4 600 korun. Letos to ale bude ještě víc. Řada bank totiž chystá od léta nové sazebníky, které spíše jednotlivé položky zdražují. Odborníci ale lidem radí, aby platili jen za to, co opravdu využívají. Mohou tak ročně ušetřit stovky korun. Nejlepší je využívat pouze internetové bankovnictví.

Většina českých bank rozesílá obálky, které skrývají nepříjemné překvapení. Oznamují v nich, že zvyšují poplatky za výpisy, platební příkazy na přepážce a také sazby za upomínky. „Kdybychom to brali čistě matematicky, tak je větší počet poplatků, které se zdražily, než těch, které se zlevnily,“ říká Patrik Nacher ze serveru Bankovnipoplatky.com.

Níže uvedená tabulka ukazuje, na kolik zákazníky pěti největších bank přijde používání účtů podle nových sazebníků. I tyto částky ale předpokládají, že se klient chová rozumně. Tedy že do banky příliš nechodí, k bankomatu zavítá zhruba dvakrát měsíčně, peníze pošle devětkrát a peníze mu přijdou třikrát měsíčně.

Nespokojení klienti by měli banku potrestat odchodem k jiné

Šéfredaktor serveru Investujeme.cz Petr Zámečník

„To je problém zejména balíčkových účtů, kdy klient pod dojmem všechno zdarma zaplatí bance víc, než kdyby si každou službu zaplatil zvlášť.“

Šetřit se dá. Řada klientů si totiž platí zbytečně služby, které nepoužívá. Právě některým takovým poplatkům se ale lidé můžou vyhnout. „Co nejvíce využívat služeb internet-bankingu, kde se to až na výjimky zlevnilo, nebo zlevňuje postupně,“ radí Nacher. Elektronickým bankovnictvím můžou lidé ročně ušetřit stovky korun. Nejlevnější jsou potom banky, které se nacházejí pouze na internetu.

Ne pro všechny je ale internetové bankovnictví dostupné. Například senioři ho využívají jen málo. Právě pro ně vznikají speciální seniorská konta. Pokud o ně budou mít zájem, čeká je ale změna účtu. I pro ostatní existuje možnost, jak si polepšit. „Nestačí jenom nadávat na zvyšování poplatků, je třeba bankám ukázat, že klient je opravdu nespokojený. A to změnou banky,“ říká Karel Pavlík z Občanského sdružení spotřebitelů TEST.

Přejít do jiné banky je přitom jednodušší, než tomu bylo dříve. Loni na podzim se prakticky všechny velké banky upsaly ke Kodexu mobility klientů České bankovní asociace. Lidem tak stačí podepsat dvoustránkový formulář. S přechodem jim potom pomůže samotná banka.