Některá letadla íránské Iran Air nesmějí do Evropy

Brusel – Evropská unie vyhostila některá letadla íránské letecké společnosti Iran Air z letového prostoru evropské sedmadvacítky. Omezení se týká letadel Airbus A320, Boeing 747 a Boeing 727. Že by bylo rozhodnutí součástí sankcí proti Íránu, však Evropská komise vyloučila. Komise je ale nespokojená s nedostatečným servisem letadel. Stav letadel, která zatím nad EU létat mohou, bude unie bedlivě sledovat.

Evropská komise

„Komise bude nadále pozorně sledovat činnost této letecké společnosti, zejména výsledky prohlídek, jimž jsou na odbavovací ploše podrobena letadla, která mají provoz v EU povolen. Povede také intenzivnější konzultace s íránskou organizací civilního letectví, aby společně nalezly udržitelná řešení zjištěných bezpečnostních problémů.“

Letecká společnost tak v současnosti do unie může létat se staršími letadly Airbus A300 a Airbus A310. Iran Air má sice objednaných i 35 kusů ruských letadel TU-204, ale jejich dodávky by měly začít až příští rok. Ani to však nemusí znamenat, že se pravidelné linky Iran Air do Evropy přestanou potýkat s problémy.

V pondělí některá média totiž přišla s informací, že letiště v Británii, Německu a Spojených arabských emirátech od minulého týdne přestala poskytovat palivo íránským letounům, které zajišťují pravidelné spoje. Íránské ministerstvo zahraničí však tuto zprávu dementovalo. Podle mluvčího se nic takového neděje. Informaci včera zveřejnil tajemník Svazu íránských leteckých společností. Tvrdil, že je to součást nových sankcí OSN proti Teheránu. Všechny tři země už včera jeho tvrzení odmítly jako nepravdivé.

Černá listina aerolinek se neustále mění

Zákaz EU pro Iran Air ovšem není jedinou změnou na takzvané černé listině aerolinek. Unie také úplně zakázala lety na území EU surinamské společnosti Blue Wing Airlines, kterou v poslední době postihla série nehod a u které inspektoři zjistili závažné nedostatky.

Naopak z vymazání ze seznamu zakázaných leteckých společností se mohou těšit indonéské aerolinky Metro Batavia a Indonesia Air Asia. Do evropské sedmadvacítky mohou začít létat i gabonské Afrijet, ale musí do vlastní flotily zakoupit další letoun.

  • Letadlo při odletu autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1782/178101.jpg
  • Letadlo autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1586/158517.jpg
Vydáno pod