Tatra plánuje triumfální návrat na ruský trh

Kopřivnice - Kopřivnická automobilka Tatra se začíná pomalu vzpamatovávat z krize, během které musela celý podnik zastavit bankám, a plánuje velkou expanzi do zahraničí. Vrátit se chce zejména do Ruska, které v minulosti bývalo jejím největším komerčním trhem. Aby se vyhnula vysokým dovozním clům, které její výrobky pro ruské zákazníky prodražují, chce Tatra montovat svá nákladní auta přímo v některé ze zemí bývalého Sovětského svazu.

„Abychom se vyhnuli pětadvacetiprocentnímu clu, jež zavedl premiér Putin, a aby se nám znovu podařilo ruský trh získat, budeme vést s potencionálními partnery jednání s cílem provádět montáž vozů Tatra v Rusku nebo v jiném regionu Společenství nezávislých států,“ představil ve zprávě pro akcionáře plán Tatry její generální ředitel Ronald Adams.

Uzdravující se Tatra má smělé plány i na jiných kontinentech. V jihovýchodní Asii jedná s potencionálním partnerem v oblasti marketingu a montáže v Malajsii. Cílem spolupráce má být kvalitní zásobování všech států v jihovýchodní Asii.

Tatra utekla hrobníkovi z lopaty

Tatra loni kvůli krizi skončila ve více než sedmsetmilionové ztrátě, což bylo ještě o 140 milionů více než v roce 2008. Teď se ale firma začíná z krize vzpamatovávat. „Můžeme konstatovat, že se nám podařilo snížit náklady a výdaje a že začínáme být úspěšní ve zvyšování našeho tržního podílu i tržeb. Toto je vítězná kombinace nezbytná k tomu, aby se Tatra dostala zpět na vrchol, kam patří,“ zdůraznil Adams.

V Jižní Americe automobilka dokončila hloubkovou analýzu a předpokládá, že zemí, která jí otevře dveře na jihoamerické trhy, bude Brazílie. „Jsme přesvědčeni, že to je trh pro 400 až 1 000 nákladních vozů plus vojenská vozidla, který bude v blízké budoucnosti rozvíjen,“ konstatoval Adams.

V současné době podle něho představuje pro Tatru z hlediska dalšího rozvoje klíčovou roli také Saudská Arábie. Její pozemní vojska totiž budou kupovat    3 000 vozů 4x4, po nichž bude v průběhu pěti let následovat zakázka na další 4 000 vojenských vozů 6x6 a 8x8.

Technici Tatry také spolupracují se společností Navistar a vyvíjejí první společné vozidlo pro kanadské ozbrojené síly. Stabilním trhem pro Tatru zůstává také Indie. Prosadit se chce ale také v Austrálii.

Zaměstnanci Tatry
Zdroj: ČT24