České dráhy redukují počet svých časopisů - ušetří tak desítky milionů

Praha – České dráhy ještě nedávno vydávaly deset různých časopisů, z nichž některé si byly velmi podobné. Různým firmám tak dopravce vyplácel ročně desítky milionů korun. Situace se ale postupně mění, nové vedení ČD od svého nástupu v roce 2008 staré smlouvy postupně ruší, letos už podnik financuje časopisy pouze tři.

Příkladem štědrosti Českých drah v minulých letech může být třeba časopis Motion, který byl pro cestující zdarma. Společnost Grand Princ ale za čtyři čísla ročně dostávala 4,5 milionu korun. Mluvčí Českých drah Radek Joklík připouští, že podnik v minulosti komunikoval poměrně velkoryse a vydávala se celá řada titulů. „Samozřejmě duplicity tady asi byly a některé věci byly nadstandardní,“ přiznává mluvčí.

Ještě před dvěma lety tak dráhy za tiskoviny platily přes 130 milionů korun. Letos už je to jen něco přes dvacet milionů: Například čtyři čísla palubního průvodce Grand Pendolino vyjdou na 2,2 milionu. Týdeník železničář stojí ročně pět milionů, měsíčník ČD pro vás 6,5 milionu a nejvíc zaplatí ČD za časopis pro děti Můj vláček – 7,5 milionu korun. 

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Sandra Chvojková, která je šéfredaktorkou všech časopisů, vysvětluje rozdílné zaměření jednotlivých titulů. Časopis Můj vláček obsahuje hlavně bezpečnostní kvízy, pohádky o vláčcích, básničky nebo obrázky. Grand Pendolino je zaměřené spíše na aktuální nabídku ČD a rady pro cestování a ČD pro vás nabízí čtenářům tipy na výlety. „Dnes jsme zacíleni na komunikaci čistě produktovou, tzn. že jsme opustili od golfových turnajů a různých podobných věcí,“ vysvětluje Radek Joklík. 

Nový trend v Českých drahách potvrzuje také změna, ke které dojde na podzim. Firma totiž začne ve své režii vydávat vlakového průvodce Pendolina. Posledních pět let přitom platila firmě Grand Prince 3,5 milionu korun za jeho vydávání, teď ale dráhy zjistily, že je první varianta výhodnější.