Bárta pozastavil Českým drahám vydání dluhopisů

Praha - Nový ministr dopravy Vít Bárta (VV) pozastavil Českým drahám (ČD) vydání mezinárodních dluhopisů v hodnotě 300 milionů eur (zhruba 7,5 miliardy korun). Vydání dluhopisů na jaře schválila dozorčí rada ČD, za výnos měly být nakoupeny nové vlaky. První dluhopisy vydaly dráhy už koncem loňského roku, emise v objemu dvou miliard korun byla ale určena jen domácím investorům.

„Do doby, než se detailně seznámím s možnostmi financování drah, jsem požádal o jejich pozastavení. Lze se totiž domnívat, že státní obligace by byly levnější než samotné dluhopisy drah,“ vysvětlil Bárta. Podle něj může dopravce v přípravě dluhopisů pokračovat, ale nesmí dělat „nezvratné kroky“. „Potřebujeme čas pro toto zásadní koncepční rozhodnutí,“ uvedl nový ministr.

Nevýhoda státních dluhopisů – zatíží státní rozpočet

„Tuto možnost jsme zvažovali. Nevýhodou státních dluhopisů je samozřejmě to, že vstupují do zadlužení státu. To znamená, že když bude dluhopisy emitovat stát, zatíží přímo státní rozpočet, kdežto dluhopisy Českých drah nezvyšují státní dluh a České dráhy budou schopny tyto dluhopisy splácet v rámci svých podnikatelských aktivit,“ upozornil ČT24 ředitel finančního odboru Českých drah Petr Vohralík. Dodal, že rozdíl v úrokové míře státních dluhopisů a obligací drah měl být 0,5 procenta až procento.

Podle šéfa Českých drah Petra Žaludy neznamená toto pozastavení pro firmu žádné problémy. Vydání dluhopisů prý plánovali až na konec roku. „Pozastavení dluhopisů nám v současnosti nečiní žádné problémy, nebylo to v tuto chvíli na pořadu dne. Jejich emisi jsme předpokládali nejdříve až v závěru letošního roku. V současné době neděláme žádné nevratné kroky,“ dodal mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Mladá fronta Dnes však spekuluje, že zkomplikování vydání obligací může být mstou za nedávné odvolání šéfa ČD Cargo Josefa Bazaly, který se netají dobrými vztahy s ministrem financí Miroslavem Kalouskem (TOP 09). „Já bych si dovolil vyloučit jakoukoliv osobní rovinu tohoto rozhodnutí. Není to nic jiného než požadavek na pozastavení všech rozhodnutí, které tady v tuto chvíli běží, do té doby, než se pan ministr detailně seznámí s chodem tohoto rezortu,“ komentoval to mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

České dráhy letos vypíší výběrová řízení na dodávku nových či zmodernizovaných vlaků v rekordní hodnotě 16 miliard korun. Kupují například nové pantografy City Elefant, motorové vozy Regionova nebo vagony pro rychlíky.

ČD Cargo
Zdroj: ČD Cargo